loading...
سلامتی گواراترین نعمت هاست...
به نام خدا
ali.shahmaleki بازدید : 104 پنجشنبه 08 اسفند 1392 نظرات (2)

 
قلب یک تلمبه عضلانی است که در سینه قرار دارد و بطور مداوم در حال کار کردن و تلمبه زدن است. قلب بطور شبانه روزی خون را به سرتاسر بدن تلمبه می‌کند. در حدود ۱۰۰۰۰۰ بار در روز قلب ضربان می‌زند. برای اینکه قلب بتواند این کار سنگین را انجام دهد نیاز دارد که توسط شریانهای کرونری ، به عضله خودش هم خونرسانی مناسبی صورت پذیرد.

این عضو مخروطی شکل بصورت کیسه‌ای عضلانی تقریبا در وسط فضای قفسه سینه (کمی متمایل به جلو و طرف چپ) ابتدا در دل اسفنج متراکم و وسیعی مملو از هوا یعنی ریه‌ها پنهان شده و سپس توسط یک قفس استخوانی بسیار سخت اما قابل انعطاف مورد محافظت قرار گرفته است. ابعاد قلب در یک فرد بزرگسال حدود ۶×۹x12 سانتیمتر و وزن آن در آقایان حدود ۳۰۰ و در خانمها حدود ۲۵۰ گرم (یعنی حدود ۰/۴ درصد وزن کل بدن) می‌باشد.

قلب توسط یک دیواره عضلانی عمودی به دو نیمه راست و چپ تقسیم می‌شود. نیمه راست مربوط به خون سیاهرگی و نیمه چپ مربوط به خون سرخرگی است. هر یک از دو نیمه راست و چپ نیز مجددا بوسیله یک تیغه عضلانی افقی نازکتر به دو حفره فرعی تقسیم می‌شوند.

حفره های بالایی که کوچکتر و نازکتر هستند بنام دهلیز موسوم بوده و دریافت کننده خون می‌باشند. حفره‌های پایینی که بزرگتر و ضخیم‌ترند بطن های قلبی هستند و خون دریافتی را به سایر اعضاء بدن پمپ می‌کنند. پس قلب متشکل از چهار حفره است: دو حفره کوچک در بالا (دهلیزهای راست و چپ ) و دو حفره بزرگ در پایین (بطنهای راست و چپ).
* شریانهای کرونری
شریانهای کرونری از آئورت بیرون می‌آیند. آئورت ، شریان یا سرخرگ اصلی بدن می‌باشد که از بطن چپ ، خون را خارج می‌سازند. شریانهای کرونری از ابتدای آئورت منشا گرفته و بنابراین اولین شریانهایی هستند که خون حاوی اکسیژن زیاد را دریافت می‌دارند. دو شریان کرونری (چپ وراست ) نسبتا کوچک بوده و هر کدام فقط ۳ یا ۴ میلیمتر قطر دارند.

این شریانهای کرونری از روی سطح قلب عبور کرده و در پشت قلب به یکدیگر متصل می‌شوند و تقریبا یک مسیر دایره‌ای را ایجاد می‌کنند. وقتی چنین الگویی از رگهای خونی قلب توسط پزشکان قدیم دیده شد، آنها فکر کردند که این شبیه تاج می‌باشد به همین دلیل کلمه لاتین شریانهای کرونری (Coronary یعنی تاج) را به آنها دادند که امروزه نیز از این کلمه استفاده می‌شود.

از آنجایی که شریانهای کرونری قلب از اهمیت زیادی برخوردار هستند، پزشکان تمام شاخه‌ها و تغییراتی که می‌تواند در افراد مختلف داشته باشد را شناسایی کرده‌اند. شریانهای کرونری چپ دارای دو شاخه اصلی می‌باشد که به آنها اصطلاحا نزولی قدامی و شریان سیرکومفلکس یا چرخشی می‌گویند و این شریانها نیز به نوبه خود به شاخه‌های دیگری تقسیم می‌شوند.

این شریانها ، باعث خونرسانی به قسمت بیشتر عضله بطن چپ می‌شوند. بطن چپ دارای عضلات بیشتری نسبت به بطن راست می‌باشد زیرا وظیفه آن ، تلمبه کردن خون به تمام قسمتهای بدن است. شریانهای کرونری راست ، معمولا کوچکتر بوده و قسمت زیرین قلب و بطن راست را خونرسانی می‌کند .

وظیفه بطن راست تلمبه کردن خون به ریه‌ها می‌باشد. شریانهای کرونری دارای ساختمانی مشابه تمام شریانهای بدن هستند اما فقط در یک چیز با آنها تفاوت دارند که فقط در زمان بین ضربانهای قلب که قلب در حالت ریلکس و استراحت قرار دارد، خون دراین شریانها جریان می‌یابد.

وقتی عضله قلب منقبض می‌شود، فشار آن به قدری زیاد می‌شود که اجازه عبور خون به عضله قلب را نمی‌دهد، به همین دلیل قلب دارای شبکه موثری از رگهای باریک خونی است که تمام نیازهای غذایی و اکسیژن رسانی آن را به خوبی برآورده می‌کند.

 در بیماران کرونری قلب ، شریانهای کرونری تنگ و باریک می‌شوند و عضلات قلب از رسیدن خون و اکسیژن به اندازه کافی محروم می‌گردند. (مانند هنگامی که که یک لوله آب به دلایل مختلفی تنگ شود و نتواند به خوبی آبرسانی کند).

 در این صورت ، در حالت استراحت ممکن است اشکالی برای فرد ایجاد نشود ،, اما وقتی که قلب مجبور باشد کار بیشتری انجام دهد و مثلا شخص بخواهد چند پله را بالا برود، شریانهای کرونری نمی‌توانند بر اساس نیاز اکسیژن این عضلات ، به آنها خون و اکسیژن برسانند و در نتیجه شخص در هنگام بالا رفتن از پله‌ها دچار درد سینه و آنژین قلبی می‌گردد.

در چنین مواقعی اگر فرد کمی استراحت کند، درد معمولا از بین خواهد رفت. اگر یک شریان کرونری به علت مسدود شدن آن توسط یک لخته خون ، به طور کامل جلوی خونرسانی‌اش گرفته شود، قسمتی از عضله قلب که دیگر خون به آن نمی‌رسد، خواهد مرد و این یعنی سکته قلبی.

ali.shahmaleki بازدید : 105 پنجشنبه 01 اسفند 1392 نظرات (2)

برای درمان ریزش مو باید؟؟؟؟ خورد حتما" بخوانید..

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که به جرات می توان گفت اکثر مردم دنیا با آن مواجه هستند. عوامل زیادی مانند عوامل محیطی، ژنتیکی، هورمونی ، برخی بیماری ها مانند اختلالات تیروئید ، آنمی  ( کم خونی ) و نوع تغذیه در ریزش مو دخیل است.

اهمیت رژیم غذایی را در حفظ سلامتی بدن به خصوص مو  ، نمی توان نادیده گرفت. تحقیقات اخیر ژاپنی ها بعد از جنگ جهانی دوم این امر را تایید می کند؛ چرا که استفاده از رژیم غذایی غربی ها به وسیله ی ژاپنی ها باعث اضافه وزن  توام با ریزش مو در اکثر مردم شد.

شایع ترین دلیل ریزش مو در زنان  کمبودهای غذایی است، زیرا معمولاً برای کاهش وزن خود رژیم های غیر اصولی  را به کار می برند که نتیجه ی آن بروز این مشکل است. همچنین کسانی که مواد غذایی حیوانی مصرف نمی کنند و به اصطلاح گیاهخوار هستند، به دلیل عدم اطلاع کافی در زمینه چگونگی مصرف غذاهای گیاهی، دچار کمبود پروتئین ، روی ، آهن  ، اسیدهای آمینه ی ضروری ، ویتامین های گروه B و ... می گردند.

در زیر منابع برخی از عناصر مهم و موثر در سلامت مو ذکر شده است :

 

پروتئین :

اساس و پایه ی نیاز بافت های بدن مانند مو، ناخن ، پوست  و ... می باشد و در موادی مانند انواع گوشت ( مرغ ، ماهی  و گوشت قرمز  ) ، تخم مرغ  ، لبنیات و حبوبات به میزان فراوان وجود دارد. در مواد نشاسته ای مثل نان  ، برنج ، ماکارونی و سبزی ها  نیز به مقدار کمی وجود دارد.

اسیدهای آمینه اجزای تشکیل دهنده پروتئین ها هستند که در مواد ذکر شده در بالا وجود دارند.

 

کلسیم و منیزیم :

گروه شیر و  لبنیات  منابع غنی کلسیم و منیزیم  و نیز پروتئین هستند.

اگر فردی دچار عدم تحمل لاکتوز ( قند موجود در شیر ) باشد و از سایر مشتقات لبنیاتی نیز برای تامین نیازهای بدن خود استفاده نکند، باید به طور روزانه مکمل کلسیم  مصرف کند و مصرف سایر غذاهای غنی از پروتئین را نیز افزایش دهد.

 

ویتامین های گروه B:

یکی از راههای درمان ریزش مو مصرف مواد مغذی حاوی ویتامین B زیاد است که در گروه ویتامین های B ، ویتامین B6 و بیوتین اهمیت خاصی دارند. بیوتین ویتامینی است که دربسیاری از محصولات آرایشی به عنوان مکمل بهبود دهنده وضعیت مو اضافه می شود، زیرا عارضه مشخص کمبود بیوتین، ریزش مو است. منابع غذایی غنی از ویتامین B6  و بیوتین را برایتان ذکرمی کنم. منابع غنی از B6 : جگر، موز ، دانه آفتابگردان، ماهی ، مرغ، جوانه گندم ، آلوی خشک ، گوشت ، غلات سبوس دار  ، مخمر و زرده تخم مرغ ( به ترتیب) و منابع غنی بیوتین : جگر و گوشت مرغ، جوانه گندم، سبوس گندم، تخم مرغ و بادام زمینی است .

 

 

آنتی اکسیدان ها

شامل ویتامین E  ، ویتامین C  ، بتاکاروتن ( پیش ساز ویتامین A  که در سیب زمینی شیرین، هویج  ، اسفناج پخته، کدو حلوایی ، طالبی  ، زرد آلو  ، کلم بروکلی ، گریپ فروت قرمز وجود دارد ) ، روی و سلنیوم می باشد. رژیم های غذایی نامناسب توام با سیگار کشیدن و آلودگی هوا باعث فعال شدن رادیکال های آزاد و به خطر افتادن سلامت فرد می شود. آنتی اکسیدان ها  مولکول هایی هستند که می توانند اثر رادیکال های آزاد را خنثی کنند. همچنین باعث ساخته شدن موی جدید و استحکام آن می شوند.

به هر حال رفتار تغذیه ای صحیح که همیشه مورد تاکید می باشد، میزان رشد و استحکام فولیکول مو را بهبود می بخشد.

طبق نظر کارشناسان تغذیه می توان گفت ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه B مانند بیوتین، اسید فولیک  ، پانتوتنیک اسید و برخی املاح مانند روی، آهن، گوگرد، سیلیس و مس اثرات مثبت زیادی بر روی مو دارند. آزمایش ها حاکی از آن است که مصرف بیوتین به صورت مکمل باعث تقویت و بهبود پوست به خصوص فولیکول های مو می شود.

در ضمن در مورد کاهش مصرف نمک و اثر آن در توقف ریزش مو نظریه هایی ارائه شده است، اما در صحت این نظریه ها تردید وجود دارد . ولی در هر حال کاهش مصرف نمک برای سلامت عمومی بدن مفید است.

دانشمندان ژاپنی بر اساس تحقیقات خود معتقدند که وجود چربی زیاد در رژیم غذایی مردان، مکانیسم طاسی  را سرعت می بخشد. به این ترتیب که قسمتی از پوست سر آنزیمی به نام گاما- آلفا- رداکتاز تولید می کند. این آنزیم باعث تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) می شود که این ترکیب باعث ریزش مو می شود. غدد چربی مجاور هر فولیکول مو نیز این آنزیم را تولید می کنند. وجود چربی زیاد در غذا باعث تحریک غدد چربی و افزایش فعالیت این غدد برای تولید آنزیم نام برده می شود.

بهترین توصیه این است که غذاهای مفید و خوشمزه اما کم چرب مصرف نمایید. البته این عمل باعث رویش موی جدید نمی شود، اما می تواند از ریزش سایر موها جلوگیری کند. به طور کلی باعث سلامت جسم نیز می شود.

همچنین مصرف مقداری مخمر همراه یک لیوان آب پرتقال  در صبح بسیار سودمند می باشد؛ زیرا مخمر منبع مناسبی از ویتامین های گروه B و املاح کمیاب ( املاحی که بدن به میزان خیلی کم به آن ها نیاز دارد) و اسیدهای آمینه است. به علاوه مصرف روغن ماهی و گردو که دارای اسیدهای چرب اُمگا- 3  و تخمه آفتابگردان که دارای اسیدهای چرب اُمگا-6 است ، مفید می باشد.

برخی از مردم برای تامین مواد مغذی مورد نیاز خود تمایل دارند از قرص و دارو استفاده کنند و کمتر سراغ مواد غذایی مفید می روند. متخصصان تغذیه معتقدند که تنها 10 تا 20 درصد از مواد مغذی این قرص ها جذب می شوند و هنوز عوامل ناشناخته ی زیادی در غذاها وجود دارد که هنوز به شکل شیمیایی در داروها ساخته نشده اند، در نتیجه قرص و دارو هرگز نمی تواند جانشین غذا شود و فقط در مواقع ضروری از مکمل های غذایی می توان استفاده کرد.

بررسی ها نشان می دهند که اسیدهای چرب اُمگا- 3  و اُمگا-6 با سلامت مو در ارتباط هستند؛ زیرا اغلب مردم وقتی منابع این نوع اسیدهای چرب را کمتر مصرف می کنند و یا اصلاً مصرف نمی کنند، دچار خشکی و شکنندگی مو ، خارش و شوره پوست سر و در نهایت ریزش مو  می شوند.

 

منابع اسیدهای چرب اُمگا-3 و اُمگا-6

 اسیدهای چرب اُمگا-3  شامل آلفا- لینولنیک اسید و ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) است در ماهی های آب سرد مانند ماهی سالمون و ساردین، روغن سویا و کانولا، جوانه گندم  ، روغن  گردو  ، روغن تخم کتان یا پنبه و روغن ماهی  یافت می شود.

اسیدهای چرب اُمگا-6 شامل اسید لینولئیک و اُمگا- لینولئیک اسید می باشد و در روغن های غیر اشباع گیاهی مانند روغن ذرت، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بادام زمینی  و روغن آفتابگردان یافت می شوند



ali.shahmaleki بازدید : 81 چهارشنبه 30 بهمن 1392 نظرات (0)

آویشن و جوش های پوستی

 

 

آویشن که درختچه‌ای کوتاه و پرشاخه است و برگ‌های نازک و مقابل هم دارد، در طب سنتی ایران و اروپا مصرف دارویی بسیاری داشته و تا به حال از آن در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی استفاده متنوعی می‌‌شد اما در سال گذشته تحقیقات بسیاری روی این گیاه انجام شد که نشان آویشن می‌تواند در درمان آکنه تاثیر زیادی داشته ‌باشد یعنی می‌‌تواند مشکل بیشتر جوانان  و نوجوانان را حل کند تا دیگر به واسطه جوش‌ها و آکنه‌های نازیبا اذیت نشوند.
علم روز آویشن را تائید کرد
براساس جدیدترین پروژه تحقیقاتی كه در دانشگاه متروپولیتن لیدز انگلستان انجام شده و در کنفرانس بهار 2012 انجمن میکروبیولوژی اروپا در دوبلین مطرح شد نقش آویشن در درمان ضایعات التهابی آکنه مورد بررسی قرار گرفت.
 دکتر مارگاریتا گومز که هدایت این پروژه تحقیقاتی را برعهده دارد، توضیح داد: در این مطالعه آویشن و گل همیشه بهار را در الکل قرار داده تا به شکل تنتور آماده شود سپس تنتور تهیه شده را به مدت 5 دقیقه روی ضایعات آکنه یعنی  هم ضایعات التهابی ،هم جوش‌های سرسفید و همچنین جوش‌های سرسیاه قرار داده است.
این مطالعه با رعایت اصول علمی با روش‌های استاندارد درمان آکنه مانند بنزوئیل پروکساید مقایسه شد و مشخص شد که میزان پاسخ به درمان در این گروه نسبت به درمان‌های استاندارد بهتر بوده و از طرفی با توجه به کمتر بودن عوارض جانبی درمان با آن مانند سوزش و حساسیت موضعی تحمل درمان برای این بیماران نیز بهتر بوده است. 
چرا آویشن مفیدتر از دیگر کرم‌هاست؟
آكنه‌ها اکثرا به وسیله یك باكتری با نام پروپیونی باكتریم به وجود می‌آید. این باكتری منفذهای پوست را عفونی می‌كند و در نتیجه تبدیل به جوش می‌شود.در حال حاضر برای درمان آكنه از آنتی‌بیوتیك، كرم‌های موضعی و بنزوئیل پراكسید شیمیایی استفاده می‌شود و همان‌طور كه می‌دانید، اینگونه داروها با عوارض جانبی زیادی همراه است، برای مثال باعث بروز سوزش و التهاب روی پوست می‌شود، همچنین ممكن است سیستم ایمنی بدن را تضعیف كند، حتی این احتمال وجود دارد كه با گذشت زمان باكتری نسبت به آنتی‌بیوتیك مذكور مقاوم شود.
 اما محلول حاوی آویشن این دارو نسبت به كرم‌ها و محلول‌های شیمیایی بهتر می‌تواند باكتری‌های آكنه را از بین ببرد. 
دستور تهیه محلول جادویی ضدجوش
آویشن ارگانیک خشک: برای کشتن باکتری‌‌های ایجادکننده آکنه
سرکه سیب: آنتی‌باکتریال و پاک‌کننده پوست
آب آلوورا: مرطوب‌کننده، آبرسان و تنظیم کننده ph پوست
برگ‌های آویشن را با چاقو خرد کنید و بعد آنها را درون یک شیشه دردار بریزید؛ باید شیشه تا نیمه با برگ‌های آویشن پر شود. سپس باید سرکه سیب روی آویشن‌ها بریزید تا حدود 2 سانتي‌متر آویشن‌‌ها از ته شیشه فاصله بگیرند. چند بار با قاشق آویشن‌ها را فشار دهید تا کاملا در سرکه فرو بروند. در نهایت در شیشه را ببندید و آن را در مکانی تاریک و خنک حدود 2 هفته قرار دهيد؛ یادتان باشد که هر 2 روز یک‌بار سراغ شیشه بروید و حسابی آن را تکان دهید. بعد از 2هفته با یک صافی آویشن‌ها را از مایع جدا و بعد مقداری از آن را به نسبت 2 به يك با آب آلوورا مخلوط کنید و خوب هم بزنید. حالا تونر شما آماده است؛ ابتدا مقداری از آن را روی قسمت کوچکی از پوست صورت امتحان کنید، چند ساعت صبر کنید تا ببینید حساسیت دارید یا نه؛ اگر حساسیت نداشته‌ باشید می‌توانید آن را روزانه با یک پنبه به تمام قسمت‌های پوست‌تان بمالید.
اگر پوستی حساس دارید
۲۰ گرم برگ آویشن را در ظرفی شیشه‌ای ریخته و ۳۰ میلی‌لیتر  روغن زیتون را به آن اضافه کنید. بگذارید سه روز بماند. سپس آن را از صافی ریز عبور داده و باقی‌مانده برگ‌ها را خوب فشار دهید تا عصاره آنها خارج شود. این محلول را با  ۲۰ میلی‌لیتر روغن آووکادو مخلوط کرده و سپس ۱۰۰ گرماوسرین اوسرین را اضافه و خوب مخلوط کنید. آویشن آرام‌‌بخش است و عطر ملایم و مطبوع آن به پوست حساس آرامش می‌دهد. روغن‌های دیگر موجود در آویشن مثل تیمول باعث تغذیه و حفاظت پوست می‌شود.
با این بخور پوست‌تان را تمیز کنید
بخورهای گياهي تميزكننده عميق پوست هستند و دانه‌هاي سرسياه را از بين مي‌برد و به واسطه تحريك تعريق بيشتر پوست، سبب دفع سموم بيشتري از پوست مي‌شود و گردش خون زير پوست سريع‌تر شده و مجاري غدد چربي كه احتمالا بسته شده‌اند، باز مي‌شوند. و چربي به طور طبيعي به سطح پوست جريان مي‌يابد. بهترين گياهان ويژه پوست‌هاي جوش‌دار، گياهان بابونه، بومادران، رازيانه، آويشن و... هستند. به اين منظور گياه تازه يا خشك شده را درون آب جوش بريزيد و حرارت آن را ملايم كنيد. بهتر است در يك كتري با لوله بلند اين كار را انجام دهيد زيرا لوله‌ كتري بخار را به سمت پوست شما متمركز مي‌كند. سپس موها را از پشت بسته و حوله بزرگي را روي سر بيندازيد و قسمت‌هاي مختلف صورت، خصوصا مناطق جوش‌دار مانند پيشاني، بيني و چانه را بيشتر در مواجهه با بخار قرار دهيد. فاصله 20 تا 30 سانتي‌متري با بخار را حفظ كنيد تا پوست آسيب نبيند. چشم‌ها نيز در طول اين مدت بسته باشد. بعد از گذشت 15 دقيقه بخار را قطع كنيد. قابل ذكر است كساني كه داراي پوست حساس‌تري هستند، بايد صورت خود را در فاصله 45 متري بخار دهند و مدت زمان را به 10 دقيقه تقليل دهند. پس از اتمام مدت بخور مي‌توان محلول بخور را پس از سرد شدن صاف كرده و به عنوان محلول ضدعفوني‌كننده‌اي با پنبه روي پوست و جوش‌ها بماليد. (خصوصا محلول آويشن مفيد است).
این بخور جوش‌های سرسیاه را کم می‌کند
يك ليوان پر آب را در ظرفي ريخته، هنگامي كه به جوش آمد،4 قاشق غذاخوری آویشن شیرازی را درون آن ريخته، حرارت را خيلي كم كنيد، به طوريكه بخار از ظرف متساعد شود. با انداختن حوله‌اي بزرگ روي سر، پوست صورت را در فاصله 30 سانتيمتري بخار قرار داده و اين عمل را حدود 15 دقيقه ادامه دهيد. بعد محلول موردنظر را صاف كرده و با پنبه‌اي محلول را روي پوست صورت بماليد و بعد از 10 دقيقه، صورت را با آب ولرم بشوييد. بهتر است بعد از بخور از كرم‌هاي تقويت‌كننده استفاده شود. با تكرار اين روش، جوش‌هاي سرسياه از بين خواهند رفت.
چگونه عصاره آویشن درست کنید
برای به دست آوردن عصاره این گیاه باید آویشن به مدت چند هفته در الكل قرار داده ‌شود تا از این طریق تركیبات آن خارج شود. همچنین گاهی مقداری پایه الكل نیز به تنتور آویشن اضافه می‌شود تا خاصیت ضدعفونی آن بیشتر شود. این محلول می‌‌تواند اثر فراوانی در درمان جوش‌ها داشته ‌باشد. البته گفته می‌شود این محصول به شكل اسپری هم به بازار عرضه خواهد شد.
نیم فنجان آویشن خردشده را با چند قاشق چایخوری چای سبز مخلوط كنید، سپس آن را بجوشانید و دم‌كرده آن را در یخچال نگه دارید. پنبه‌ای را به مایع مذكور آغشته كنید و روزانه روی صورت بمالید و شاهد معجزه این گیاه باشید.
به نقل از مجله سیب سبز 
 
تاریخ استفاده از داروهای گیاهی برای درمان بیماری‌ها به چند هزار سال پیش برمی‌گردد؛ اثربخشی بعضي از این داروهای گیاهی را علم ثابت کرده است و بعضي راهنوز نه؛ آویشن از آن گیاهانی است که این روزها دانشمندان درباره اثربخشی آن به یافته‌های جدیدی رسید‌ه‌اند.

 

آویشن که درختچه‌ای کوتاه و پرشاخه است و برگ‌های نازک و مقابل هم دارد، در طب سنتی ایران و اروپا مصرف دارویی بسیاری داشته و تا به حال از آن در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی استفاده متنوعی می‌‌شد اما در سال گذشته تحقیقات بسیاری روی این گیاه انجام شد که نشان آویشن می‌تواند در درمان آکنه تاثیر زیادی داشته ‌باشد یعنی می‌‌تواند مشکل بیشتر جوانان  و نوجوانان را حل کند تا دیگر به واسطه جوش‌ها و آکنه‌های نازیبا اذیت نشوند.

 

علم روز آویشن را تائید کرد

 

براساس جدیدترین پروژه تحقیقاتی كه در دانشگاه متروپولیتن لیدز انگلستان انجام شده و در کنفرانس بهار 2012 انجمن میکروبیولوژی اروپا در دوبلین مطرح شد نقش آویشن در درمان ضایعات التهابی آکنه مورد بررسی قرار گرفت.

 

 دکتر مارگاریتا گومز که هدایت این پروژه تحقیقاتی را برعهده دارد، توضیح داد: در این مطالعه آویشن و گل همیشه بهار را در الکل قرار داده تا به شکل تنتور آماده شود سپس تنتور تهیه شده را به مدت 5 دقیقه روی ضایعات آکنه یعنی  هم ضایعات التهابی ،هم جوش‌های سرسفید و همچنین جوش‌های سرسیاه قرار داده است.

 

این مطالعه با رعایت اصول علمی با روش‌های استاندارد درمان آکنه مانند بنزوئیل پروکساید مقایسه شد و مشخص شد که میزان پاسخ به درمان در این گروه نسبت به درمان‌های استاندارد بهتر بوده و از طرفی با توجه به کمتر بودن عوارض جانبی درمان با آن مانند سوزش و حساسیت موضعی تحمل درمان برای این بیماران نیز بهتر بوده است. 

 

چرا آویشن مفیدتر از دیگر کرم‌هاست؟

 

آكنه‌ها اکثرا به وسیله یك باكتری با نام پروپیونی باكتریم به وجود می‌آید. این باكتری منفذهای پوست را عفونی می‌كند و در نتیجه تبدیل به جوش می‌شود.در حال حاضر برای درمان آكنه از آنتی‌بیوتیك، كرم‌های موضعی و بنزوئیل پراكسید شیمیایی استفاده می‌شود و همان‌طور كه می‌دانید، اینگونه داروها با عوارض جانبی زیادی همراه است، برای مثال باعث بروز سوزش و التهاب روی پوست می‌شود، همچنین ممكن است سیستم ایمنی بدن را تضعیف كند، حتی این احتمال وجود دارد كه با گذشت زمان باكتری نسبت به آنتی‌بیوتیك مذكور مقاوم شود.

 

 اما محلول حاوی آویشن این دارو نسبت به كرم‌ها و محلول‌های شیمیایی بهتر می‌تواند باكتری‌های آكنه را از بین ببرد. 

 

دستور تهیه محلول جادویی ضدجوش

 

آویشن ارگانیک خشک: برای کشتن باکتری‌‌های ایجادکننده آکنه

 

سرکه سیب: آنتی‌باکتریال و پاک‌کننده پوست

 

آب آلوورا: مرطوب‌کننده، آبرسان و تنظیم کننده ph پوست

 

برگ‌های آویشن را با چاقو خرد کنید و بعد آنها را درون یک شیشه دردار بریزید؛ باید شیشه تا نیمه با برگ‌های آویشن پر شود. سپس باید سرکه سیب روی آویشن‌ها بریزید تا حدود 2 سانتي‌متر آویشن‌‌ها از ته شیشه فاصله بگیرند. چند بار با قاشق آویشن‌ها را فشار دهید تا کاملا در سرکه فرو بروند. در نهایت در شیشه را ببندید و آن را در مکانی تاریک و خنک حدود 2 هفته قرار دهيد؛ یادتان باشد که هر 2 روز یک‌بار سراغ شیشه بروید و حسابی آن را تکان دهید. بعد از 2هفته با یک صافی آویشن‌ها را از مایع جدا و بعد مقداری از آن را به نسبت 2 به يك با آب آلوورا مخلوط کنید و خوب هم بزنید. حالا تونر شما آماده است؛ ابتدا مقداری از آن را روی قسمت کوچکی از پوست صورت امتحان کنید، چند ساعت صبر کنید تا ببینید حساسیت دارید یا نه؛ اگر حساسیت نداشته‌ باشید می‌توانید آن را روزانه با یک پنبه به تمام قسمت‌های پوست‌تان بمالید.

 

محلول آویشن برای پوست حساس

 

۲۰ گرم برگ آویشن را در ظرفی شیشه‌ای ریخته و ۳۰ میلی‌لیتر  روغن زیتون را به آن اضافه کنید. بگذارید سه روز بماند. سپس آن را از صافی ریز عبور داده و باقی‌مانده برگ‌ها را خوب فشار دهید تا عصاره آنها خارج شود. این محلول را با  ۲۰ میلی‌لیتر روغن آووکادو مخلوط کرده و سپس ۱۰۰ گرماوسرین اوسرین را اضافه و خوب مخلوط کنید. آویشن آرام‌‌بخش است و عطر ملایم و مطبوع آن به پوست حساس آرامش می‌دهد. روغن‌های دیگر موجود در آویشن مثل تیمول باعث تغذیه و حفاظت پوست می‌شود.

 

با این بخور پوست‌تان را تمیز کنید

 

بخورهای گياهي تميزكننده عميق پوست هستند و دانه‌هاي سرسياه را از بين مي‌برد و به واسطه تحريك تعريق بيشتر پوست، سبب دفع سموم بيشتري از پوست مي‌شود و گردش خون زير پوست سريع‌تر شده و مجاري غدد چربي كه احتمالا بسته شده‌اند، باز مي‌شوند. و چربي به طور طبيعي به سطح پوست جريان مي‌يابد.

 

بهترين گياهان ويژه پوست‌هاي جوش‌دار، گياهان بابونه، بومادران، رازيانه، آويشن و... هستند. به اين منظور گياه تازه يا خشك شده را درون آب جوش بريزيد و حرارت آن را ملايم كنيد. بهتر است در يك كتري با لوله بلند اين كار را انجام دهيد زيرا لوله‌ كتري بخار را به سمت پوست شما متمركز مي‌كند. سپس موها را از پشت بسته و حوله بزرگي را روي سر بيندازيد و قسمت‌هاي مختلف صورت، خصوصا مناطق جوش‌دار مانند پيشاني، بيني و چانه را بيشتر در مواجهه با بخار قرار دهيد. فاصله 20 تا 30 سانتي‌متري با بخار را حفظ كنيد تا پوست آسيب نبيند. چشم‌ها نيز در طول اين مدت بسته باشد. بعد از گذشت 15 دقيقه بخار را قطع كنيد. قابل ذكر است كساني كه داراي پوست حساس‌تري هستند، بايد صورت خود را در فاصله 45 متري بخار دهند و مدت زمان را به 10 دقيقه تقليل دهند. پس از اتمام مدت بخور مي‌توان محلول بخور را پس از سرد شدن صاف كرده و به عنوان محلول ضدعفوني‌كننده‌اي با پنبه روي پوست و جوش‌ها بماليد. (خصوصا محلول آويشن مفيد است).

 

بخور آویشن جوش‌های سرسیاه را کم می‌کند

 

يك ليوان پر آب را در ظرفي ريخته، هنگامي كه به جوش آمد،4 قاشق غذاخوری آویشن شیرازی را درون آن ريخته، حرارت را خيلي كم كنيد، به طوريكه بخار از ظرف متساعد شود. با انداختن حوله‌اي بزرگ روي سر، پوست صورت را در فاصله 30 سانتيمتري بخار قرار داده و اين عمل را حدود 15 دقيقه ادامه دهيد. بعد محلول موردنظر را صاف كرده و با پنبه‌اي محلول را روي پوست صورت بماليد و بعد از 10 دقيقه، صورت را با آب ولرم بشوييد. بهتر است بعد از بخور از كرم‌هاي تقويت‌كننده استفاده شود. با تكرار اين روش، جوش‌هاي سرسياه از بين خواهند رفت.

 

چگونه عصاره آویشن درست کنید

 

برای به دست آوردن عصاره این گیاه باید آویشن به مدت چند هفته در الكل قرار داده ‌شود تا از این طریق تركیبات آن خارج شود. همچنین گاهی مقداری پایه الكل نیز به تنتور آویشن اضافه می‌شود تا خاصیت ضدعفونی آن بیشتر شود. این محلول می‌‌تواند اثر فراوانی در درمان جوش‌ها داشته ‌باشد. البته گفته می‌شود این محصول به شكل اسپری هم به بازار عرضه خواهد شد.

 

نیم فنجان آویشن خردشده را با چند قاشق چایخوری چای سبز مخلوط كنید، سپس آن را بجوشانید و دم‌كرده آن را در یخچال نگه دارید. پنبه‌ای را به مایع مذكور آغشته كنید و روزانه روی صورت بمالید و شاهد معجزه این گیاه باشید.

 

به نقل از مجله سیب سبز
ali.shahmaleki بازدید : 124 چهارشنبه 30 بهمن 1392 نظرات (0)

 

انگور؛ سرآمد میوه های بهشتی

 

انگور یکی از لذیذترین میوه هایی است که خداوند به بشر هدیه کرده است.11 مرتبه بصورت مفرد و جمع، در قرآن کریم از آن نام برده شده است.

 

نام علمی آن،Vitis vinifera  می باشد و در بین میوه ها، قدمتی بیش از نخل دارد.جالب است بدانید که تا کنون حدود 8 هزار نوع انگور پرورشی در سرتاسر جهان دیده شده است.

 

تمامی قسمت های درخت این میوه باارزش و در تمامی مراحل رشد، دارای خاصیّت قابل توجّه است.از پوست درخت و برگ آن گرفته تا غوره و آبغوره، انگور، کشمش، شیره و سرکه آن! (که برای هرکدام از این قسمت ها باید جداگانه صحبت شود.)

 

بهترین نوع آن : انگوری است که رسیده، سفید، شیرین، بزرگ دانه، دارای پوست نازک و تخم کوچک باشد.

 

در طبّ سنّتی ایران، برای تعیین طبع هر دارو، برداری رسم می کنند که دو محور دارد:یکی مربوط به گرمی و سردی و دیگری مربوط به تری و خشکی است.هرکدام از این کیفیات چهارگانه دارای چهار درجه و هر درجه دارای 3 قسمت (اوّل، وسط و آخر) می باشد.

 

انگور میوه ای است که طبیعت رسیده آن، در آخر درجه اوّل، گرم و تر است و گفته اند بسیار شیرین آن تا درجه دوم، گرم و تر است.بنابراین جزء بهترین مواد غذایی برای تغذیه انسان است.(چون موافق طبع و مزاج و ارواح و قوای آدمی است.) هر غذایی که این ویژگی را داشته باشد؛ یعنی در محدوده گرمی و تری معتدل باشد، می تواند در درازمدّت و بدون ایجاد عارضه مصرف شود.همین ویژگی است که انگور را تبدیل به غذایی خون ساز می کند.(مزاج خون هم گرم و تر است.)

 

علاوه بر طبیعت گرم و تر آن، انگور خون صالحی نیز تولید می کند و اصطلاحاً غذایی صالح الکیموس است.همچنین تصفیه کننده خون نیز هست و بنابر نظر زکریّای رازی، خون تولیدی از آن، از خون تولیدشده توسّط خرما بهتر است.

 

 

 

خواص انگور:

 

اوّل و مهم تر از همه، همان تولید کردن خون صاف و صالح است که درواقع برای حفظ سلامتی به آن نیاز داریم.انگور ملیّن و جالی طبع است؛ یعنی باعث کارکردن صحیح روده ها شده و از یبوست پیشگیری می کند.برای دفع مواد سوداوی و اخلاط محترقه (سوخته) مناسب است.باعث چاق شدن بدن و تناسب اندام می شود و چربی محافظ کلیه (پیه گُرده) را می افزاید.

 

 

 

انگور مدر و خردکننده سنگ های کلیوی، کاهنده چربی خون، برطرف کننده غم و اندوه و آرام بخش (بخاطر وجود پتاسیم و فسفات و به زبان طبّ سنّتی دفع مواد سوداوی)، رفع کننده کم خونی (به علّت وجود فراوان املاحی چون آهن، منگنز و منیزیم)، مؤثّر در درمان پرفشاری خون(بخاطر داشتن مقدار زیادی پتاسیم و منیزیم و نیز مدر بودن)، نرم کننده سینه، جلواندازنده بلوغ دختران و بازکننده قاعدگی است.

 

همچنین به شکل کشمش، تقویت کننده کبد، مقوّی اعصاب، محرّک نیروی جنسی در افراد سردمزاج(مبرودین)، دورکننده سستی از بدن، کاهنده خشم و هیجان زیاد، خوشبوکننده نَفَس و شاداب کننده پوست می باشد.

 

 

 

نکاتی راجع به مصرف انگور:

 

- معمولاً اگر در مقادیر کم و با فاصله از غذا خورده شود، کسی از آن متضرّر نمی شود. ولی با این حال، انگور می تواند در معده های سرد و ریحی( باددار)، ایجاد نفخ و احساس کشیدگی و درد کند که این افراد باید اوّلاً انگور را با نان و هندوانه و آب یخ نخورند. (آب یخ باعث فساد انگور و موجب بروز بیماریهایی مثل استسقا می گردد.) به عنوان مُصلح می توان از زیره یا رازیانه (پودرشده) استفاده کرد.

 

- افراط در خوردن انگور برای زنان باردار خوب نیست.

 

- گاهی افراد گرم با خوردن انگور، احساس داغی و تب در بدن خود می کنند که برای رفع این حالت باید مقدار کمی سکنجبین بنوشند یا اندکی ترشی بمکند.

 

- ترکیبات آب انگور در بعضی از موارد، بسیار شبیه مواد مغذّی موجود در شیر مادر است؛ بنابراین در تغذیه کودکان می توان از آن بهره برد. همچنین آب آن باعث افزایش شیر مادران شده و رافع خستگی و فشارهای عصبی است.دیگر خواص آن:افزاینده ادرار، درمان کننده کم خونی، درمان کننده نقرس، پاک کننده خون و نرم کننده سینه.

 

- گفته شده است که انگور تازه چیده شده را نباید مصرف کرد و بهتر است 2-1 روز بعد از چیده شدن، تناول شود.

 

 

 

رژیم انگور:

 

اجرای 2 هفته ای این رژیم در طول یک سال، بدن را از سموم پاکسازی کرده، از انواع سرطان ها پیشگیری کرده و منجر به شادابی پوست و حفظ تناسب اندام و رفع چاقی بویژه چربی های زائد شکم می شود. همچنین برای کهنسالان، دانشمندان، اهل تفکّر و اهل هنر، دارای فواید متعدّدی است.

 

 

 

اگر هم قادر به اجرای آن نیستید، در فصلی که انگور در بازار هست، روزی 1 خوشه انگور (در حدود 250-200 گرم) با فاصله 3 ساعته از غذای اصلی میل کنید تا خواص بی شمار آن عائد شما شود.

 

 

 

شرح رژیم انگور:

 

1. حذف کامل غذا در شبانه روز: در طی 15-3 روز بسته به توان فرد قابل اجرا می باشد. در طول این مدّت، نباید هیچ غذای دیگری میل شود؛ بویژه گوشت که ناسازگاری شدیدی با این رژیم دارد. باید تا حدّی انگور خورده شود که گرسنه نمانید. اعتقاد بر این است که این رژیم سرطان های نهفته در بدن را از بین می برد.

 

2. حذف دو وعده غذایی: می توان یک وعده غذای ساده و عاری از گوشت و چربی میل کرد و در دو وعده دیگر، مقدار زیادی انگور به عنوان غذا خورد. در این جا نیز توجّه به ناسازگاری های غذایی ضروری است.

 

 

 

3. حذف یک وعده غذایی: در این شکل رژیم، فقط صبحانه حذف شده و به جای آن، از صبح تا ظهر در تناوب، مقدار زیادی (در حد 3-1 کیلوگرم بسته به افراد متفاوت) انگور میل می شود. این حجم انگور باعث لینت مزاج شده و برطرف کننده چربی های زائد شکم بوده، لاغرکننده و موجب تناسب اندام است. در وعده ظهر و شب نیز غذای سبک و لطیف میل شود.

 

 

 

 

به نقل از انجمن تحقیقات طب سنتی ایران

 

ali.shahmaleki بازدید : 78 چهارشنبه 30 بهمن 1392 نظرات (0)

شايع ترين علت چربی کبد

 

 

کبد چرب در مراحل ابتدایی به بدن آسیب نمی رساند اما تراکم بیش از حد بافت های چربی، می تواند باعث التهاب و زخم شود که آسیب شدیدی به کبد وارد می کند. به نقل از سایت «هلث لین»، کبد چرب زمانی به وجود می آید که چربی و کالری بیشتر از آن چه کبد قادر به سوخت و ساز آن است، مصرف شود. شایع ترین علت ایجاد بیماری کبد چرب، چاقی مفرط است. احتمال بروز این مشکل در افراد چاق تا ۷۵درصد افزایش پیدا می کند. اگرچه برنامه غذایی چرب و افزایش وزن، علت اصلی بروز این مشکل است اما دیابت و بالا بودن میزان چربی در خون نیز احتمال بروز این بیماری را افزایش می دهد.

 

اما شایع ترین علایم بیماری کبد چرب:

-  خستگی مفرط

در صورت ایجاد اختلال در اعضای داخلی بدن از جمله کبد، بدن تلاش می کند از خود محافظت کند. از این رو با پمپاژ خون اضافه به اعضای داخلی بدن، فرد دچار ضعف، سردرگمی، ناتوانی در تصمیم گیری، عدم تمرکز و کاهش شدید انرژی می شود.

 

- چاقی مفرط

اضافه وزن، خطر افزایش بیماری کبد چرب را تا ۷۵درصد افزایش می دهد. در این زمینه افراد مسن مستعدترند، بنابراین اگر چاق هستید و در اواسط ۴۰سالگی قرار دارید، بهتر است برنامه غذایی سالمی اتخاذ کنید و با ورزش منظم، سلول های چربی را کاهش دهید.

 

- ژنتیک

اگر این بیماری در والدین یا پدر و مادربزرگ  دیده شده، احتمال دارد فرزندان و نوه های آن ها نیز دچار این بیماری شوند. در خصوص بیماری کبدی، شاید فرد به چاقی مفرط مستعد باشد.

 

- یرقان

یرقان از علایم شایع بیماری کبدی است. یرقان زمانی رخ می دهد که جریان صفرا از کبد مسدود می شود و در نتیجه فرد دچار برآمدگی کوچک زردرنگ و خارش داری در اطراف پلک چشم و سطح پوست می شود.

 

- رنگ ادرار

رنگ ادرار تیره تر می شود، رنگ مدفوع نیز سفید با بوی نامطبوع است.

 

- معده درد

معده درد در برخی موارد ممکن است بیانگر بیماری کبد یا از کار افتادن کبد باشد. ایجاد این ناراحتی در مرکز یا قسمت فوقانی شکم نشانه خونریزی است.

 

- تغییر در پوست

علاوه بر تغییر رنگ پوست بر اثر یرقان، به علت متورم شدن غدد و ازکارافتادگی کلیه، لکه های پوستی و تغییر رنگ در قسمت گردن و زیر بغل مشاهده می شود. کف دست ها نیز قرمز و سطح ناخن سفید می شود.

 

- بدون علایم

بیماری کبد چرب در اغلب موارد بدون نشانه است و از آن به عنوان قاتل خاموش یاد می شود. به ویژه در مرحله اولیه که هیچ علایمی از خود نشان نمی دهد. طی سال ها بدون بروز هیچ گونه علامت یا مشکلی در حالی که چربی تراکم پیدا می کند، کبد ملتهب می شود و زخم روی سطح عضو شکل می گیرد. در نهایت در صورت درمان نشدن بیماری کبد چرب باعث از کارافتادگی کبد می شود.

 

- ورم معده

احتباس مایعات در معده و کبد، در مرحله شدید بیماری به وجود می آید. در این مرحله، معده بزرگ و سفت می شود و ناف نیز به سمت بیرون می آید. به علت فشار وارد آمدن به عضو داخل بدن، فرد دچار مشکل تنفسی نیز می شود.

 

- فرسودگی عضله

مبتلایان به بیماری کبدی پیشرفته اغلب دچار فرسودگی عضله می شوند، یا این که تاندون های دست به تدریج کوچک تر می شود انگشتان جمع می شود و لرزش عضلات شروع می شود.

 

 

به نقل از خراسان نیوز

تعداد صفحات : 15

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    پورتال سایت سلامت راچگونه ارزیابی میکنید؟
    آیامطالب نظرشماراجلب کرده است؟
    سخنان بزرگان...



    فقير براي سير كردن شكمش در عذاب است و ثروتمند براي معالجه ناراحتي.((بنجامين فرانكلين)) خرما بخورید چرا که شفای دردهاست.((امام علی))سه چیز فراموشی را از بین می برد و حافظه می آورد: تلاوت قرآن، مسواک زدن و روزه گرفتن.((پیامبراکرم ص))ناخن گرفتن درد بزرگ را جلو میگیرد و روزی را زیاد میکند.شستن دستها پیش از غذا و بعد از آن روزی را فراوان کند مانع چربی لباس است و دیده را روشنی بخشد.سیب معده را شستشو دهد و نظیف کند.پس از غذا انگشتان خود را بلیسیدکه خداوند به شما برکت دهد.
    پیش از غذا نمک بخورید اگر مردم از خواص نمک خبر داشتند آنرا بر باز هر مجرب ترجیح میدادند. هرکه قبل از غذا نمک بخورد هفتاد بلا و آفتهایی که جز خدا نمی داند از جانش دور شود.انار را با پیه آن بخورید که معده را دباغی میکند.
    حضرت محمد (ص) : زباله را شب در خانه نگه ندارید و همان روز بیرون ببرید که جایگاه شیطان ( میکرب ) است. نصایح صفحه 447 الی 4حضرت محمد (ص) : از پرخوری بپرهیزید چون بدن را تباه می کند و بیماری به وجود می آورد و سست کننده از عبادت است. مستدرک الوسائل جلد 16 صفحه 210 حدیث 6
    امام علی (ع) : خوردن 21 عدد کشمش سرخ در هر بامداد ناشتا مرض سوء هاضمه معده و سخت دفع نمودن غذا در معده را تسریع میبخشد و شفابخش است. تحف العقول صفحه 96

    امام علی (ع) : حجامت تن را سالم و خرد را محکم کند و سنت رسول خدا (ص) است. تحف العقول صفحه 95

    امام علی (ع) : کسی از شما در حالت ایستاده آب نخورد که موجب دردی میشود که درمان ندارد. تحف العقول صفحه 97 58

    آمار سایت
  • کل مطالب : 75
  • کل نظرات : 69
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 20
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 84
  • بازدید ماه : 192
  • بازدید سال : 2,073
  • بازدید کلی : 19,243
  • کدهای اختصاصی

    دریافت کد حدیث تصادفی

    سلامت وتندرست باشید...
    گواراترین نعمت ها سلامتی است/قدر سلامتیمان رابدانیم......بزرگترین ثروت سلامتی است.
    یکی از مراحل شناخته شده ارزشمند در سلامتی مراقبت همراه با عشق است
    "دو نعمت است که ارزش آنها را نمی دانند مگر کسی که آنها را از دست داده باشد : جوانی و تندرستی"
    *سلامت*
    عشق تنها مرضي است كه بيمار از آن لذت مي برد.((افلاطون))
    اميد دارويي است كه شفا نمي دهد، اما درد را قابل تحمل مي كند.
    درنگ، بهترين درمان خشم است.
    فضيلت عبارت است از سلامت روح
    براي درمان بدبختي و دردهاي بشر، دوايي بهتر از موسيقي وجود ندارد.((لودويگ وان بتهوون)
    *سلامت*

    دریافت کد حدیث تصادفی

    سایت حقوقی تفریحی

    سايت حقوقي تقريحي

    وبلاگ روانشناسی
    وبلاگ روانشناسي