loading...
سلامتی گواراترین نعمت هاست...
به نام خدا
ali.shahmaleki بازدید : 141 پنجشنبه 03 اردیبهشت 1394 نظرات (2)

نوجوان که باشي، گاهي دلت مي‌خواهد مثل مدل‌ها و ستارگان سينما، خوش‌اندام باشي اما اگر اشتهاي کافي براي خوردن نداشته باشي، چه؟ اين‌طور مي‌شود که پوست به استخوانت مي‌چسبد و مورد سرزنش والدين قرار مي‌گيري که اگر غذا نخوري، رشد نمي‌کني و کم‌وزن و کوتاه قد مي‌ماني! اين هفته، «ميزگرد تغذيه» را به نوجواني اختصاص داده‌ايم که توانسته در مدت‌زمان 4 سال زيرنظر متخصص تغذيه 27 سانتي‌متر به قد و 20 کيلوگرم به وزنش بيفزايد و از مشکل کمبود وزن و کوتاهي قد رهايي پيدا کند. با «ميزگرد تغذيه» همراه شويد.

 

آقاي عطايي که طي 4 سال 27 سانتي‌متر به قد و 20 کيلوگرم به وزنش اضافه شده، مي‌گويد:

 

بادام و پسته را با سيب مي‌پختم و با عسل مي‌خوردم

 

سلامت: شما در سال 1389 وقتي براي اولين بار به متخصص مراجعه کرديد، 157 سانتي‌متر قد و 40 کيلوگرم وزن داشتيد و الان قدتان 184سانتي‌متر و وزنتان 60 کيلوگرم است. برايمان از اين تغيير قابل‌توجه بگوييد.

 

سال 89 تقريبا 15 ساله بودم و به نسبت سنم، قد و وزنم پايين بود. به ورزش علاقه زيادي داشتم و تابستان‌ها فوتبال، شنا و دوچرخه‌سواري مي‌رفتم اما بنيه و توان کافي نداشتم. مدتي باشگاه رفتم و مربي آنجا مصرف پودر پروتئين و پودرهاي حجم‌آور عضله را توصيه کرد اما به محض آنکه مصرف اين پودرها را قطع مي‌کردم، دوباره وزنم پايين مي‌آمد. پدرم هم در زمينه طب سنتي فعاليت دارد و دارو‌هاي گياهي را برايم تجويز مي‌کرد که برخي کارساز بودند. بعد از مدتي به توصيه يکي از دوستان و پدرم به متخصص تغذيه مراجعه کردم و برنامه غذايي گرفتم که بسيار موثر بود.

 

سلامت: از برنامه غذايي‌تان بگوييد. مصرف غذاهاي خاصي براي افزايش وزن و بلند شدن قد به شما توصيه شد؟

 

بله، البته ابتدا متخصص تغذيه برايم آزمايش نوشتند تا وضعيت عمومي بدنم را بررسي کنند. آنجا بود که متوجه شدم تالاسمي مينور دارم بنابراين 2 سال مصرف مکمل‌هايي مثل آهن، زينک، فوليک اسيد و امگا 3 را برايم تجويز و در کنار آن برنامه غذايي کاملي شامل غذاهايي که دوست داشتم و ميان‌وعده‌هاي مغذي تنظيم کردند. مثلا گفتند بادام و پسته و ساير مغزها را با ميوه‌هايي مثل سيب بپزم و با عسل بخورم. به اين ترتيب در عرض يک سال و نيم تقريبا هر ماه يک کيلوگرم وزن گرفتم و 15-14 سانتي‌متر به قدم اضافه شد. حتي شير خشک هم برايم تجويز کردند که بسيار خوب بود و باعث شد صورتم پرشود.

 

سلامت: انجام ورزش خاصي را هم توصيه کردند؟

 

نه، ورزش‌هايي که مي‌کردم هم قطع کردند و گفتند نبايد ورزش‌هايي انجام دهم که خسته‌ام ‌کنند. فقط شنا را به مقدار کم ادامه دادم. گاهي بسکتبال بازي مي‌کردم اما صرفا براي دقايقي کوتاه بازي مي‌کردم تا خسته نشوم.

 

سلامت: در حال حاضر چه مي‌کنيد؟

 

وارد حوزه بازيگري شده‌ام و روزي يک ساعت و 30 دقيقه فيتنس (بدنسازي) کار مي‌کنم که شنيده‌ام برايم خوب است. دوچرخه‌‌سواري و فوتبال هم انجام مي‌دهم اما به مدت کوتاه. کم و بيش رژيم قبل را ادامه داده‌ام اما تقريبا به تناسب اندام رسيده‌ام و نيازي به افزايش وزن ندارم

 

نگاه متخصص تغذيه

 

توصيه‌ها و هشدارهاي دکتر سيدضياءالدين مظهري به سوژه «ميزگرد تغذيه»

 

شيريني و شکلات باعث کوتاهي قد کودکان مي‌شود

 

سلامت: در مورد رژيم و برنامه افزايش قد و وزن آقاي عطايي توضيح مي‌دهيد؟

 

آقاي عطايي در 15 سالگي (تير ماه 89) با بدني ضعيف و قد نسبتا کوتاه مراجعه کردند. اولين سوالي که پرسيدم در مورد علت مراجعه‌شان بود که گفتند قصدشان اصلاح تغذيه و رفع بي‌اشتهايي و افزايش قد و وزن است. نتايج آزمايش خون مشخص کرد به تالاسمي مينور مبتلا هستند و کمبود شديد ويتامين 3 D دارند بنابراين با مواد غذايي مورد علاقه‌شان و در عين حال با رعايت تنوع و تعادل در برنامه غذايي سعي کردم اشتهايشان را بيشتر کنم و هر ماه برنامه غذاي افزايش وزن به اين آقا مي‌دادم. 6 مهر 89 دومين جلسه مشاوره آقاي عطايي بود و در اين مدت 2 سانتي‌متر افزايش قد و يک کيلوگرم افزايش وزن داشتند و اين نشان مي‌داد که مشکل ارگانيک نداشته‌اند. ميزان آهن بدنشان بسيار پايين بود و به همين دليل مکمل آهن و اسيد فوليک برايشان تجويز کردم تا هر 2 روز در ميان ميل کنند. 3 ماه بعد 5/2 سانتي‌متر به قد ايشان و 5/1 کيلوگرم به وزنشان اضافه شد. در هر بار مراجعه روند رشد ادامه داشت و آخرين بار قد ايشان به 184 سانتي‌متر رسيد و وزنشان 60 کيلوگرم بود. يعني 27 سانتي‌متر افزايش قد و 20 کيلوگرم افزايش وزن داشتند.

 

سلامت: داروهاي اشتهاآور يا هورمون رشد تجويز نکرديد؟

 

فقط مکمل ويتامين D3، مخمر آبجو که سرشار از ويتامين‌هاي گروه B و در خونسازي و توليد انرژي و تنظيم اعصاب تاثيرگذار است و آهن تجويز کردم. من به داروهاي اشتهاآور اعتقاد ندارم. بي‌اشتهايي بيشتر به‌دليل کمبود آهن است که اگر اين کمبود رفع شود، شاهد بازگشت اشتها و افزايش قد و وزن خواهيم بود. استفاده از هورمون را نيز اصلا توصيه نمي‌کنم زيرا کساني که اين کار را انجام مي‌دهند، به زمينه ژنتيکي فرد توجه ندارند و حتي بعد از بلوغ اين کار را ادامه مي‌دهند که مي‌تواند به شدت عارضه‌دار باشد.

 

سلامت: در کنار رژيم غذايي، ورزش خاصي هم توصيه کرديد؟

 

متاسفانه آقاي عطايي فعاليت‌هاي بدني خسته‌کننده انجام مي‌داد که باعث صرف انرژي و لاغري مي‌شد. خوشبختانه با بهبود شيوه تغذيه و ايجاد تنوع و تعادل در برنامه‌غذايي و اصلاح فعاليت بدني و تنظيم خوابشان توانستيم بلوغ را در اين آقا به تاخير بيندازيم و به رشد قدي و وزني‌شان کمک کنيم.

 

سلامت: براي به‌تاخير انداختن بلوغ برنامه غذايي خاصي تجويز مي‌کنيد؟

 

نه، نيازي به رعايت برنامه خاصي نيست. کافي است اصول اصلي را رعايت کنيم. همين که نوجوان فعاليت بدني کافي داشته باشد و به موقع و به اندازه بخوابد و در تغذيه تنوع، تعادل و تناسب را رعايت کند کافي است. البته بنده هميشه به والدين توصيه مي‌کنم به جاي هله‌هوله‌هاي صنعتي، تنقلات سنتي به فرزندشان بدهند.

 

يعني به جاي چيپس و پفک و شکلات، نخود و کشمش و برگه در ميان‌وعده کودکشان بگنجانند. چربي‌هاي ترانس توانايي ذهني کودکان را کاهش مي‌دهد و شکلات و شيريني باعث افزايش ترشح انسولين و کاهش ترشح هورمون رشد مي‌شود که در کوتاهي قد نقش موثري دارد.

 

سلامت: از نظر شما چه زماني بايد نگران وزن‌گيري بچه‌ها باشيم؟

 

متاسفانه خانواده‌ها روي وزن‌گيري فرزندانشان تاکيد زيادي دارند اما از همه چيز مهم‌تر، افزايش قد است. والدين بايد از فرزندشان بخواهند کنار ديوار بايستد و کاغذي روي سر او بگذارند و قدش را علامت بزنند. اگر کودک رشد قدي دارد، لزومي ندارد او را وادار به خوردن کرد اما اگر رشد متوقف شده، بايد به دنبال علت بود. وزن‌گيري منشاء ژنتيکي دارد و برخي کودکان ذاتا لاغر هستند و وزن نمي‌گيرند. در تغذيه بايد اصل تنوع، تعادل و تناسب را رعايت کرد. هر فرد با توجه به ژنتيکش، به ميزان مشخصي انرژي نياز دارد. تلاش براي افزايش وزن، سير کردن شکم و تپل کردن افراد نيست بلکه هدف، رساندن ريزمغذي‌هاي لازم به بدن است تا جسم سالم و تفکر پويا باشد. کساني که آگاهي ندارند، فکر مي‌کنند بچه بايد تپل باشد در حالي که وقتي برخي از اين کودکان به نوجواني مي‌رسند، با وجود اينکه وزن خوبي دارند، دچار گرسنگي پنهاني و سلولي هستند و کمبود ويتامين يا موادمعدني دارند و همين موضوع باعث کم‌حوصلگي و کاهش توانايي آنها مي‌شود.

 

سلامت: چه توصيه‌اي براي مادراني داريد که فرزندان بد خوراک دارند؟

 

کودکاني که بدغذا هستند و مثلا از بوي گوشت بدشان مي‌آيد، بايد از پروتئين‌هاي حيواني استفاده کنند. شير خشک از موادي است که معمولا در اين صورت توصيه مي‌شود يا مثلا به کودکي که شير نمي‌خورد، اول شير کاکائو و بعد شير بادام و بعد شير مي‌دهيم. اگر هم کودکي ميوه نمي‌خورد، شير موز و شير هويج و... را ابتدا توصيه مي‌کنيم تا ذائقه‌اش به ميوه و سبزي‌ عادت کند.

 

نگاه متخصص طب ورزشي 

 

 

 

نقش ورزش در رشد قد کودکان

 

دکترشاهين صالحي

 

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي

 

با توجه به سن و زمان مراجعه آقاي عطايي و گذشت 4 سال و افزايش 20 سانتي‌متري قدشان، به نظر مي‌رسد رشد قدي ايشان سرشتي است و ورزش يا رژيم غذايي دخالت زيادي در افزايش آن نداشته است. وقتي تغذيه روي قد تاثيرگذار است که واقعا فرد مبتلا به 

سوء تغذيه يا اختلال‌هاي غذاخوردن باشد، اما در طبقه متوسط جامعه ما تغذيه تاثيري بر قد ندارد و حاصل ژنتيک است. زمان شروع بلوغ هم بر قد تاثير مي‌گذارد. هر چه بلوغ زودتر شروع شود، صفحه‌هاي رشد استخواني زودتر بسته مي‌شود و ممکن است باعث کوتاهي قد شود. براي به تاخير انداختن بلوغ از داروهاي شيميايي يا هورمون‌درماني استفاده مي‌شود. بايد توجه داشت که ورزش‌هاي باشگاهي، هوازي و استقامتي خاصيت چربي‌سوزي دارند و براي کساني که کمبود ‌وزن دارند، مناسب نيستند. برعکس، بدنسازي باعث افزايش حجم عضلات مي‌شود و مناسب تمام افراد است و به شکل‌گيري و تقويت عضلات کمک مي‌کند. آقاي عطايي هم‌اکنون که به وزن ايده‌آل رسيده‌اند، مي‌توانند هر ورزشي مانند شنا، پياده‌روي، دوچرخه يا فيتنس انجام دهند و منعي برايشان وجود ندارد.

 

نگاه فوق‌تخصص خون و انکولوژي کودکان

 

 

 

تالاسمي، عامل کوتاهي قد نيست

 

دکتر نسرين حبيبيان

 

عضو هيات علمي ‌دانشگاه آزاد اسلامي

 

تالاسمي نوعي کم‌خوني ارثي است که مي‌تواند مينور، اينترمديا يا ماژور باشد. يعني نوع آن از نظر سير کلينيکي بيماري يا خفيف است يا متوسط يا شديد. نوع خفيفش، علائم ظاهري ايجاد نمي‌کند و فقط در آزمايش خون مشخص مي‌شود که فرد دچار کم‌خوني خفيف است. گلبول‌هاي قرمز در اين افراد از نظر اندازه کوچک‌تر از حد طبيعي هستند و اصطلاحا دچار آنمي‌ميکروستيک هستند. اين نوع کم‌خوني تاثيري در رشد و نمو ندارد و نمي‌تواند باعث کم‌وزني يا کوتاهي قد شود. تالاسمي اختلالي ژنتيکي است. درواقع صفتي ژنتيکي است و بيماري محسوب نمي‌شود پس نيازي به درمان ندارد. در موارد شديد درمان‌هاي ژنتيکي انجام مي‌شود اما در نوع خفيف در کودکان در حال رشد، مخصوصا اگر علائمي مثل احساس ضعف حين ورزش يا کار فکري وجود داشتهڑ باشد، پزشک داروهاي خونساز مثل اسيد فوليک و ويتامين‌هاي گروه B تجويز مي‌کند.

ali.shahmaleki بازدید : 160 دوشنبه 12 آبان 1393 نظرات (0)

دلش می خواست جای او باشد . پولدار و خوشبخت . توی دلش می گفت حرف اول و آخر را پول می زند . می گفت خوش به حال حمید که می تونه همه چیزو با پول بدست بیاره . او می تونه با یه اراده همه چیزو به نفع خودش تموم کنه . صدای زنگ تلفن هاله ذهن او رو به هم ریخت . مادر حمید بود . می گفت حمید به خون نیاز داره . باید دیالیز بشه . تازه فهمید حمید بيماري كليوي داره . از اینکه این همه خوشبخته احساس غرور کرد ....

ali.shahmaleki بازدید : 255 چهارشنبه 29 مرداد 1393 نظرات (3)

بزگترین ثروت سلامتی است

پادشاه

 

روزی روزگاری پادشاه تنبلی بود که اصلاً هیچ کاری انجام نمی داد. او هر لحظه انتظار داشت خدمتکارانش به او سرویس دهند. پادشاه عادت داشت همیشه روی تختش دراز بکشد. بالاخره روزی رسید که پادشاه اصلاً هیچ حرکتی نمی کرد.

فقط غذا می خورد و می خوابید. خواب و غذای زیاد چاقش کرده بود. آن قدر چاق که نمی توانست به تنهایی حرکت کند. احساس خوبی نداشت. بیمار شده بود. دکترهای زیادی برای درمانش حاضر شده بودند. اما هیچ کدام نتوانستند به او کمک کنند تا وزنش متعادل شود. پادشاه مشکل قلبی داشت و مردم از شنیدن بیماری پادشاه شان نگران شدند.

یک روز وزیر به دیدن پیرمرد عاقلی رفت که در حومه ی شهر زندگی می کرد. وقتی که پیرمرد با وزیر صحبت کرد متوجه شد که حال پادشاه خوب نیست.

 پیرمرد به وزیر گفت که من می توانم او را درمان کنم. با شنیدن این حرف وزیر بسیار خوشحال شد و فوراً قراری گذاشت تا پادشاه و پیرمرد همدیگر را ببینند.

وقتی پیرمرد پادشاه افسرده را دید و با او صحبت کرد متوجه شد که پادشاه سالم است و مشکل جدی ای ندارد. درمان پادشاه از فردا شروع شد. پیرمرد از پادشاه خواست که به کلبه ای که در خارج از قصر است بیاید.

پادشاه باید پیاده به کلبه می رفت. او قبول کرد و بعد از سال های زیاد از قصر خارج شد تا پیاده به سمت کلبه برود. وزرا و خدمتکاران، پادشاه را همراهی کردند. پادشاه به کلبه رسید اما نفسش بند آمده و بسیار عرق کرده بود و حال خوبی نداشت.

پیرمرد که پادشاه را دید متوجه حال خرابش شد. به او آب تعارف کرد. پادشاه با نوشیدن آب حالش بهتر شد. پیرمرد یک توپ آهنی به اندازه توپ فوتبال از کلبه بیرون آورد و آن را به وزیر داد و گفت پادشاه باید هر روز صبح و عصر این توپ را در زمین بغلطاند.

پادشاه این کار را قبول کرد و به طرف قصرش حرکت کرد و بعد از گذشت 15 روز پیرمرد به ملاقات پادشاه آمد. وزن پادشاه به مقدار قابل توجه ای کم شده بود و او احساس بهتری داشت و فعال تر شده بود. همه ی بیماری های پادشاه از بین رفته بود. با وجود ثروت زیاد پادشاه خوشحال و سالم نبود.

پس می توان نتیجه گرفت که سلامتی بهترین و بزرگترین ثروت است.

منبع:تبیان

ali.shahmaleki بازدید : 179 جمعه 24 مرداد 1393 نظرات (1)

روزهای پایانی شهریور هر سال، روزهای پر تلاطم و شلوغی برای خانواده هاست. آن ها در تکاپوی فراهم نمودن وسایل تحصیل فرزندانشان مانند کیف، روپوش،
 
 دفترچه و ... هستند. چه خوب است، همان قدر که کودکان مان را از نظر وسایل آموزشی برای ورود به مدرسه آماده می سازیم، از نظر بهداشتی نیز آماده کنیم، به
 
خصوص آن دسته از کودکان مان را که برای اولین بار به مدرسه می روند.
 
 

والدین با توصیه نکات زیر به کودکان خود و نظارت بر اجرای آن، نه تنها موجب حفظ سلامت فرزندانشان می شوند بلکه به ارتقای سلامت جامعه نیز کمک خواهند کرد.

1-قوانین مدرسه را بشناسند و به آن احترام بگذارند.

2- وسایل شخصی مانند لیوان و دستمال را هر روز به همراه خود به مدرسه ببرند.

3- برای نوشیدن آب در مدرسه از لیوان خود استفاده کنند.

4- برای بهداشت فردی خود اهمیت قائل شوند و حداقل دو باردر هفته حمام کنند، موهای خود را مرتب نگه دارند، جوراب های خود را مرتب بشویند و با ظاهری آراسته به مدرسه بروند.

5- به تغذیه خود در مدرسه اهمیت بدهند و از مصرف مواد خوراکی کم ارزش مانند پفک خود داری کنند و برای میان وعده از لقمه های خانگی،خشکبار ومغزهايي مانند گردو،بادام،فندق وپسته وميوه هاي خشک مانند انجير،کشمش وبرگه هاي هلو زردآلو و یا میوه های پوست کندنی که خوراکي هاي سالم ومفيدي هستند استفاده کنند.

6- اگر مواد خوراکی میان وعده را از بوفه مدرسه (پایگاه تغذیه سالم) تهیه می کنند، مواد خوراکی را بخرند که دارای بسته بندی، مهر استاندارد و نشانی محل کارخانه باشد.

7- از فروشندگان دوره گرد اطراف مدرسه خوراکی نخرند.

8- صبح ها قبل از رفتن به مدرسه، حتما صبحانه بخورند تا برای فراگیری درس ها انرژی داشته باشند

9- مسیر خانه تا مدرسه را یاد بگیرند و برای رفت و آمد از مسیرهای مستقیم استفاده کنند.

10- در مسیر خانه به مدرسه و بالعکس، از صحبت کردن با افراد ناشناس و سوار شدن به خودرو غریبه ها و مشکوک خودداری کنند.

11- در هنگام عبور از عرض خیابان، از مکان های خط کشی شده یا پل عابر پیاده استفاده کنند.

12 - در هنگام استفاده از سرویس های بهداشتی مدرسه نکات بهداشتی را رعایت کرده و پس از استفاده دست های خود را با آب و صابون بشویند.

13- مدرسه را خانه دوم خود بدانند و آشغال خود را در سطل زباله بیندازد.

14- خواب و استراحت کافی داشته باشند، شب ها زود و به موقع بخوابند تا بتوانند صبح ها به موقع از خواب بیدار شوند و با نشاط باشند.

15- برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنند که بتوانند حرکات ورزشی انجام دهند.

16- به منظور حفظ سلامت پاها از کفش مناسب سن و فصل استفاده کنند.

17- اصول درست نشستن و درست ایستادن را رعایت کنند تا از بروز بد شکلی های اندام در آینده جلوگیری شود.

18- اگر برای حمل کتاب های درسی از کوله استفاده می کنند، برای جلوگیری از صدمه به ستون فقرات، از کوله هایی که در دو طرف بند دارند، استفاده کنند و وزن کوله را از 10 درصد وزن بدنشان سنگین تر نکنند.

19- در برنامه های بهداشتی مشارکتی شرکت کنند و با گروه های بهداشتی در مدرسه مانند بهداشت یاران همکاری نمایند.

20- در صورت بروز هر گونه آسیب و صدمه در مدرسه به مربی بهداشت یا مسوولان مدرسه مراجعه کنند.

 


 

ali.shahmaleki بازدید : 147 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (1)

با چند روش ساده می توانید به سلامت جسمی و روحی خود كمك كنید.

1.  رؤیاها نیازهای واقعی ما را آشكار می كند. خاطرات خود را در مورد رؤیاهای تان بنویسید: شخصیت ها، اتفاقات، هیجانات، نشانه ها و احساسی كه بعد از بیدار شدن دارید. ر ؤیاهایتان را تحلیل كنید و ببینید آنها  به شما چه می گویند.

2.  طی دورانی كه تحت فشار روحی هستید با این كار به خود كمك كنید: نفس عمیقی بكشید و به خود بگویید" من آرامش و كنترل عواطف را در خود احساس می كنم." اگر این  كار به طور منظم تكرار شود ، اثر مثبت خواهد داشت.

3.  افكار خود را از موقعیت كنونی خود دور كنید و به راه های كمك به اطرافیان خود بیندیشید . سعی كنید حتی برای یك بار در روز هم كه شده یك كار نیك انجام دهید . شما با بهبود وضع اطرافیان و ایجاد شادی در اطرافتان به تحول در وضع خود هم كمك می كنید.

4.     ورزش كنید تا عقلتان فاسد نگردد.

5.     سلامت فكر و روح هر كس بستگی به این دارد كه تا چه حد می تواند با اطرافیان خود رابطه عمیق و پایدار برقرار كند .

6.  سلامت روانی شما دقیقاً بستگی دارد به این كه تا چه حد می توانید كسانی را كه با اعمالشان به نحوی به شما آسیب رسانده اند ، به راحتی ببخشید.

7.     آسایش دو پایه دارد: آرامش جسم و آرامش روان.

8.     آن كس كه تنی سالم دارد گنجی دارد و خودش نمی داند.

9.     آن كه تندرستی دارد امید دارد و آن كه امید دارد همه چیز دارد.

 

 

10. اگر آسایش روحی می جویی هیچ جانداری را خود یا به دست دیگری بی جان مكن و یا به كشتن او رضا مده.

11. اولین اغفال سیگار این است كه هنگام كشیدن آن درعین بیكاری تصور می كنیم كاری انجام می دهیم.

12. به سلامت خود بیش از شغل اهمیت دهید.

13. بهترین خدمتگزار صدیق برای سلامتی بدن فراغت خاطر و آسایش روح است.

14. تمام دردهای جسمانی از خواهش های بی جای نفسانی تولید و به وجود می آید.

15. چهار چیز قوه باصره را زیان رساند: طعام شور خوردن، آب سوزان بر سر ریختن و به چشمه آفتاب نگریستن و روی دشمن دیدن.

16. حمام گرفتن به اندازه چهار ساعت خواب در رفع خستگی مؤثر است.

17. قدر دو چیز فقط موقعی دانسته می شود كه از دست می دهیم:  تندرستی و جوانی.

18. هیچ چیز بر صحت انسان بیشتر از آن صدمه نمی زند كه غذا بر روی غذا تناول نماید.

19. یك آدم خوشخو و خنده رو با اشتهای بهتری غذا می خورد.

منبع:تبیان

ali.shahmaleki بازدید : 218 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (1)

با رعایت این نكات می توانید به آرامش دست یابید

1-   مشكل را نادیده بگیرید و آرام نما باشید!  نادیده گرفتن نیمه ی هشیار، آرامش و آسودگی را باز می گرداند.

2-   گاهی لباس با طرح های كودكانه بپوشید. چنین كاری یادآور روزهای شاد زندگی است.

3-   تفاوت میان فرودست و فرادست، در نگرش ها است. فرادست كار خود را مهم می داند و با خشنودی كه از این طریق فراهم می شود به آرامش دست می یابد.

4-   هنگامی كه بحث و تعارض كار را مشكل می كند، به سادگی از بحث دوری گزینید و آن را به زمانی دیگر موكول كنید  و از آرامشی كه می توانید بدان دست یابید شگفت زده شوید.

5-   یا رنگ صورتی  یا  سبز. هریك از این رنگ ها در دستیابی جان آشفته به آرامش اثری جادویی دارد.

6-   جزئیات جذاب هر لحظه را دریاب، از هر صدا و رنگ نشاط آور شادمان شو، از چنین راهی است كه آرامش فرا می رسد.

7-   در هرجا هستی و به هر جا می روی ، اندكی بر زیبایی آن مكان بیفزا، یا در زیبایی آنجا سهیم باش.

8-   تعارف و خوشامد گویی احساسی نیكو پدید می آورد؛ حالتی كه از احساس مخاطب هم بهتر است.

9-   مجال انتخاب و انجام دادن بسیار است، آن چه انجام شدنی نیست فراموش كن.

11-هر چه بیشتر گذشت داشته باشی، در انجام تمرین های آرام بخش تواناتر خواهی بود. با گذشت بیشتر، تشویش زندگی را كمتر كنید.

 

 

12- خوش خو باشید و با خوی خوش سخن بگویید. خوش خویی بیشتر، آرامش بیشتر.

13- جویای تغییر باشید و از داوری مهراسید. گشاده رو و تن آرام ، تغییر را بپذیرید.

14- در گریستن ، از نظر جسمی و روحی آرامشی است.

15- به هنگام تنش به كاری دیگر بپرداز. جایی بایست كه غالباً نمی ایستی ؛ جایی بنشین كه به عادت نمی نشینی؛ به گونه ای بیندیش كه تاكنون نمی اندیشیدی.

16- به باورهای آیینی خویش بپرداز، بی تردید یكی از آرامش بخش ترین رفتارها، روی آوردن به نیایش و نماز است.

منبع:تبیان

ali.shahmaleki بازدید : 187 شنبه 07 تیر 1393 نظرات (0)

 

آثار و فواید روزه

فلسفه ی عالی و فاید مهم روزه گرفتن همان است که در قرآن آمده: «روزه باعث ایجاد تقوا در انسان می شود»
ولی در کنار آن فوائد دیگری نیز برای روزه داری وجود دارد که آن هم به نوبه خود اهمیت دارند بعضی از آنها عبارتند از:
1- آثار معنوی و تربیتی
روزه، با کیفیتی که دارد در حقیقت روح معنوی و ایمانی انسان را تقویت و اراده او را در اجتناب از معاصی و گناه قوی و نیرومند می گرداند و رمضان ماه خودسازی و تزکیه است.
در این باره امام علی علیه السلام چنین توصیه می فرماید: «علیکم بصیام شهر رمضان فان صیامه جنة حصینة» (امالی طوسی، ص 136)
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم ارزش معنوی عبادات و فرائض را مشخص فرمود و از نظر مراتب و درجات برای هر یک از آنها ارزشهای به خصوصی ذکر کرده و از باب انکه اهمیت روزه و خود سازی بوسیله آن از یک امتیاز خاصی برخوردار است او را باب و دروازه عبادات قرار می دهد:
«لکل شی باب و باب العباده الصوم»
برای هر چیزی بابد و دریست و درِ عبادات، روزه است.(محجة البیضاء، ج2، ص122)
و کمتر عبادتی است که داری شرایط خاصی باشد که در حین خواب ثواب عبادت و طاعت برای شخص ثبت گردد که فرمود: «نوم الصائم عبادة» «خواب روزه دار عبادت است».(همان)
روزه عبادتی نسبتا شاق و مشکل است که باید بنده خدا به این عبادت مهم تن در دهد که تا از این باب و دروازه وارد عبادات دیگر شود.
بنابراین روزه دروازه عبادات است به معنای اینکه خودسازی و مقاومت در انجام عبادات را از روز باید شروع نمود.
در حدیث قدسی آمده است: «کُلُّ حَسَنَةٍ بِعَسْرِ اَمثالِها الی سَبْعِمَأةِ ضِعْفٍ الّا الصِّیامَ فَانَّهُ لی و انا اَجْزی بِهِ» (همان)
«هر حسنه و عمل نیکی به ده برابر تا هفتصد برابر پاداش دارد مگر روزه، زیرا براستی روزه متعلق به من است و من مستقیما ثواب و جزای روزه را می دهم.»
2- آثار اجتماعی
روزه موجب تهذیب جامعه، و تداوم روح تعادل و همبستگی و برادری بین مسلمین و همدردی و همنواز، و استحکام پایه های فضایل اخلاقی و منهدم ساختن رذایل اخلاقی از قبیل فسق و فجور، فحشاء و جنایت می باشد.
از نتایج بارز روزه، برانگیختن حس همدردی نسبت به مستمندان و همنوعان تنگدست است، آنانکه زندگی آسوده ای دارند و رنج فقر و طعم گرسنگی و تشنگی را نچشیده اند . ممکن است از حال مستمندان غافل بمانند و روزه وسیله ای است که آنان را از غفلت می رهاند و رنج مستمندان را به یاد آنان می آورد تا به دستگیری فقیران همت گمارند و به درد دل آنان برسند.
از سویی به احسان و اطعام و انفاق به مستمندان در ماه مبارک رمضان بسیار سفارش شده است و از سوی دیگر گرسنگی و تشنگی روزه موجب درک رنج مستمند می گردد. و بدین ترتیب ثروتمندبه فقیر نزدیک می شود و احساس رقت می یابد و احسان و انفاق فزونی می گیرد و جامعه کمک به همنوع را می آموزد.
تا به مسلمانان به احسان نسبت به هم بپردازد و با تمرین براین صفت ازنده انسانی ، جامعه را از کینه برهانند و برادر وار، درکنار هم از نعمت های الهی بگیرند؛ و شایسته است که روزه داران به همه این نکات انسانی روزه توجه کنند و بکوشند واقعا فریضه روزه را آنچنان که باید بجا آورند و ماه مبارک رمضان را آنچنان که سزاوار این ماه است به سر آورند تا همگان از برنامه های سازنده اسلامی بهره مند شوند.
از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام پرسیدند:  چرا روزه واجب شده است؟
فرمودند: تا ثرومتمند درد گرسنگی را دریابد و به فقیر توجه کند. (کافی، ج4، ص181)
و هشام از امام صادق علیه السلام علت روزه را پرسید فرمود: «خداوند روزه را واجب کرد تا غنی و فقیر با هم مساوی باشند. و بدان جهت که غنی رنج و گرسنگی را لمس نکرده تا به فقیر رحم کند و هر وقت چیزی خواسته قدرت بدست آوردن آن را داشته است خدا خواسته است که میان بندگانش یکنواختی بوجود آورد و خواسته است ثروتمند طعم گرسنگی را بچشد، و اگر جز این بود ثروتمند بر مستمند و گرسنه ترحم نمی کرد.» (وافی، ج2، ص8)
3- آثار اقتصادی
روزه، سدی در مقابل اسراف و تبذیر بوده و باعث عدم تبعیض و شکاف طبقاتی از نظر اقتصادی است زیرا بوسیله بذل و بخشش و انفاق مالی، هیچ گاه فردی در اجتماع مسلمین گرفتار فقر و تنگدستی نخواهد شد.
امیرمومنان علی علیه السلام می فرماید: فقر و تنگدستی ، مرگ بسیار بزرگ و فجیع است.(میزان الحکه ج7، ص504)
زیرا سختی مرگ یک بار است اما سختی فقر و تنگدستی بی شمار است. روزه فریضه ای است که مسلمان را از غرقه شدن در مادی گرایی و حرص و آز برای لذت های مادی، و مسابقه برای مصرف و تن پروری می رهاند، و به او می آمزود که به فکر دیگران باشد و بر خواهشهای جسمانی خویش مسلط گردد و به مصرف به قدر نیاز قناعت ورزد و از اسراف و تبذیر بپرهیزد.
روزه به مسلمان قناعت و مناعت را می آموزد و ارزش این صفات و تاثیر آن در ایجاد صفت برجسته دیگر همچون زهد و بخشش بسیار است. قانع از دیگران بی نیاز است و تن به ذلت و خواری نمی دهد، جامعه ای که روح قناعت را در خود بپرورد بر خود متکی خواهد بود و بیا دوری از مصرف بی رویه می تواند بر پای خویش بایستد و از بیگانه بی نیاز باشد.
4- آثار بهداشتی
روزه از نظر بهداشت جسم و سلامت بدن مخصوصا در سلامت معده و پاکسازی آن از انواع غذاها که موجب بیماریهاست اثرات فوق العاده دارد.
معده و دستگاه گوارش از اعضا پرکار اندام آدمی است و با سه وعده غذا که معمول مردم است تقریبا در همه ساعات دستگاه گوارش به هضم و تحلیل و جذب و دفع مشغول است.
روزه باعث می شود که از یک سو این اعضا استراحت کنند و از فرسودگی مصون بمانند و نیروی تازه ای بگیرند و از سوی دیگر ذخایر چربی که زیانهای مهلکی دارند تحلیل رفته و کاسته شوند.
رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: روزه بگیرید تا سالم بمانید.(سفینة البحار، ج2، ص78)
از نظر روانی و اخلاقی ، مردمی که همیشه سیر می خورند تدریجا یک حالت طغیان و غرور بر ایشان دست می دهد و در نتیجه به کارهای ناپسندی دست می زنند و علاوه بر این از بسیاری کمالات معنوی باز می مانند پر واضح است که انسان وقتی همیشه سیر خورد کم کم شهوات بر او غالب می شود و چه بسا او را به نافرمانی از خدا وادار می کند، مخصوصا اگر جوان و عزب باشد و نیز پس از گذشت مقداری از زمان تغذیه خواب بر او مستولی می شود و هر اندازه معده از غذا پرتر باشد تسلط خواب بر انسان بیشتر است و قهرا انسان را از کسب کمالات و فضایل زیادی از قبیل تحصیل علوم و عبادات و... باز می دارد.
لذا رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: «بپرهیزید از پرخوری و امتلاء معده، زیرا پرخوری موجب فساد بدن و سوء هاضمه و باعث انواع بیماریها و عامل کسالت بدن از اجرای عبادات الهی خواهد شد»
و یا در جای دیگر، حضرت می فرمایند: « آن کس که عادت به پرخوری داشته و زیاد می نوشد قلب او سیاه می گردد (یعنی آمادگی بیشتری برای جنایت و کارهای زشت پیدا می نماید و نمی تواند مخلصانه و با حال بندگی عبادت خدا کند»
آثار و برکات روزه داری در دنیا؛ قبر و قیامت، محمدجواد مهری
یکی از مهم ترین فواید گرفتن روزه؛ صفای دل می باشد زیرا سیری باعث می شود که بخار مغز زیاد شده و حالتی شبیه حالت مستی در انسان وجود بیاید. و همین امر سبب می شود که مغز نتواند به خوبی فکر کند و سرعت انتقالش کم می گردد و سیری باعث کوردلی می شود؛ اما گرسنگی ؛ باعث می شودکه انسان صفای قلب پیدا کرده و دل نازک شود. گرسنگی دل را برای تفکری پیوسته که به شناخت و معرفت منجر می گردد آماده می سازد و دل، صاحب نوری آشکار و نمایان می گردد.
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر کس شکم خویش را گرسنه نگاهدارد اندیشه و فکر او، بزرگ تر می شود.
گرسنگی و روزه، باعث ایجاد صفت تواضع و فروتنی در انسان می گردد و سبب می شود که روح سرمستی و ناسپاسی که سرمنشأ سرکشی و طغیان است در انسان از بین برود. هنگامی که در نفس انسان ، حالت تواضع و فروتنی ایجاد شود، نفس، خود به خود خوار و زبون شده و در برابر پروردگارش آرام و خاشع می گردد.
گرسنگی و روزه، باعث شکسته شدن شهوات و امیال نفسانی و نیروهایی می گردد که همین ها مسبب گناهان کبیره هستند؛ زیرا شهوت کلام و شهوت جنسی ، منشا بیشتر گناهان کبیره می باشند و کم کردن این دو شهوت، باعث ایمنی از گناهان کبیره و نجات از مهلکه ها می گردد.
یکی دیگر از فواید گرسنگی و روزه، این است که خواب انسان کم می شود و خواب ، همان عاملی است که عمر انسان را تباه می کند و سرمایه تجارت اخروی انسان را به باد می هد . گرسنگی موجب بیداری می شود و بیداری، منشا تمامی خیرات می باشد و هم چنین انسان روزه دار را برای شب زنده داری و تهجد یاری می دهد که همین امر، سبب رسیدن به «مقام محمود» می گردد.
فایده دیگر گرسنگی این است که انجام تمامی عبادات برای انسان میسر می گردد زیرا انسان در حالت روزه داری، کمتر احتیاج به قضای حاجت دارد و نیز انسان روزه دار، در حال روزه، دیگر در پی به دست آوردن غذا نیست.
دیگر فایده روزه گرفتن این است که شخص روزه دار، به علت کمتر خوردن، کمتر بیمار می شود، زیرا همانگونه که در روایات گوناگون هم آمده: معده انسان، خانه تمام بیماری هاست و پرهیز و کم خوردن سرآمد تمامی دواهاست.
روزه باعث می شود که انسان به مشکلاتی که از غذا خوردن به وجود می آیند گرفتار نشود، مشکلاتی که انسان به خاطر آن، محتاج دارایی و مقامات دنیایی می شود و همین ها هستند که باعث هلاکت و نابودی انسان می گردند.
روزه، باعث تمکن برای بخشیدن مال و دادن غذا به درماندگان و بیچارگان و پیوستن به خویشان و احسان و زیارت بیت الله الحرام و عتبات عالیات و خلاصه تمامی عبادت های مالی می گردد.
اینها بخشی از فواید روزه بود که انسان با عقل بشری اش، قادر به درک روشنی از انها نیست. به خصوص نخستین فایده روزه، که همان تفکر و اندیشیدن است، زیرا اندیشیدن در اعمال، مثل نتیجه ان و غیر فکر، به منزله مقدمات است.در روایت آمده: یک ساعت تفکر و اندیشیدن، بهتر از هفتاد سال عبادت است.»
منبع پورتال انهار
ali.shahmaleki بازدید : 253 جمعه 23 خرداد 1393 نظرات (0)

چطور معنویت بر سلامت خانواده اثر می‌گذارد؟


بررسی‌های پزشکی اخیر بیانگر آن است که افراد با معنویت رفتار خود تخریبگرانه کمتری (مانند خودکشی، سیگار کشیدن و lمصرف مواد مخدر) از خود بروز می‌دهند، استرس کمتری دارند و رضایت کلی‌شان از زندگی بیشتر است.

اغلب پژوهش‌هایی که معنویت را با سلامت جسمی ارتباط داده‌اند بروی افراد سالمند انجام شده‌اند؛ اما این داده‌ها بارقه‌ای از پیوند احتمالی زندگی همراه با معنویت و سلامت افراد در همه سنین هستند.

با وجودی که نشان داده شده است که معنویت افسردگی را کاهش می‌دهد، فشار خون را بهبود می‌بخشد، دستگاه ایمنی را تقویت می‌کند، اما همچنین باید در نظر داشته باشید که عقاید مذهبی مانع از مراقبت‌های پزشکی از کودکان نشود.

معنویت و سلامت جسمی

پزشکان و دانشمندان زمانی از بررسی رابطه معنویت با پزشکی پرهیز می‌کردند، اما در 10 سال گذشته این نگرش تغییر کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که مذهب و ایمان می‌تواند به بهبود سلامت و مقابله با بیماری‌ها از این روش‌ها کمک کند:
- فراهم کردن حمایت‌های اجتماعی اضافی مانند گروه‌های مذهبی یاری‌رسان به بیماران.

- بهبود بخشیدن به مهارت‌های کنارآمدن با بیماری‌ها از طریق دعا و این عقیده که همه چیزها هدفی دارند.

یک بررسی 7 ساله بر روی شهروندان سالمند نشان داده است داشتن ارتباط مذهبی با ناتوانی جسمی و افسردگی کمتر همراه است. میزان مرگ و میر پیش از یک تعطیلات مهم مذهبی در میان این گروه سالمندان کمتر از حد انتظار بود، به طوری که پژوهشگران پیشنهاد کردند ممکن است ایمان مرگ را در این موارد به تاخیر انداخته باشد.

افراد سالمندی که به طور مرتب در مراسم مذهبی حضور پیدا می‌کنند دستگاه ایمنی سالمتری نسبت به آنهایی که در این مراسم حاضر نمی‌شوند، دارند. آنها همچنین با احتمال بیشتری فشار خون به طور مداوم پایین‌تر دارند.

بیمارانی که تحت عمل جراحی قلب باز قرار می‌گیرند و عقاید مذهبی‌شان به آنها احساس توانمندی و آرامش می‌‌دهد، سه برابر با احتمال بیشتری نسبت به افرادی که بستگی مذهبی ندارند، پس از عمل زنده می‌مانند.

معنویت و سلامت روانی

عقاید مذهبی و معنوی همچنین نقش مهمی در نحوه برخورد افراد با شادی‌ها و سختی‌های زندگی دارند. ایمان ممکن است به فرد حسی از هدفمندی بدهد و اصول راهنمایی برای زندگی در اختیار او بگذارد.

هنگامی که خانواده‌ها با موقعیت‌های سخت مانند مشکلات سلامت اعضای‌شان روبه‌رو می‌شوند، اعتقادات و اعمال مذهبی می‌تواند به آنها کمک کند با احساس عجز و نومیدی مقابله کنند، معنا و نظم را به زندگی‌شان باز گردانند و حسی از تسلط بر موقعیت را به دست آورند. معنویت برای برخی از خانواده‌ها منبع مهمی از احساس توانمندی است.

بررسی‌های پزشکی ثابت کرده‌اند که معنویت اثرات عمیقی بر حالات روانی دارد. در یک بررسی بر روی گروهی از مردان بستری در بیمارستان، حدود نیمی از از آنها مذهب را به عنوان عاملی یاری‌رسان در کنار آمدن با بیماری‌شان ذکر کردند.

یک بررسی دوم نشان داد که هر چه بیماران مذهبی‌تر باشند، با سرعت بیشتری از بیماری‌های مشابه بهبود پیدا می‌کنند. بررسی سوم نشان دهنده میزان بالای امید و خوش‌بینی، عوامل اصلی در مقابله با افسردگی، در میان افرادی بود که اعمال مذهبی‌شان را به طور مرتب انجام می‌دادند.

آیا عقاید معنوی به تربیت فرزندان کمک می‌کند؟

حضور یافتن در مراسم متعارف مذهبی ممکن است به برخی از خانواده‌ها کمک کند با ارزش‌های معنوی‌شان ارتباط برقرار کنند، اما معنویت تنها از این طریق به خانواده‌ها کمک نمی‌کند. شیوه‌های کمتر سنتی نیز به کودکان و والدین کمک می‌کند تا معنای روحانی برای زندگی بیابند.

برای اینکه معنویت را در خانواده‌ خودتان ارتقا ببخشید، ممکن است کار را با بررسی ارزش‌های خودتان شروع کنید. از خودتان بپرسید: چه چیز برای من مهم است؟ تا چه حدی فعالیت‌های روزانه من بازتاب‌دهنده ارزش‌های من است؟ آیا من چیزهایی را برایم اهمیت و ارزش بیشتری دارند به خاطر مشغول بودن به چیزهایی که اهمیت و ارزش و کمتری دارند، نادیده نمی‌گیرند.

این توصیه‌ها می‌تواند به خانواده شما کمک کند:

- ریشه‌های خود را جستجو کنید. شما و کودکان‌تان در بررسی گذشته مشترک‌تان می‌توانید ارزش‌های مربوط زمان‌ها و مکان‌های قبلی خانوادگی‌تان را یادآوری کنید، و حسی از تاریخ و ارزش‌های خانواده گسترده‌تان را به دست آورید.

- مشارکت‌تان را در اجتماع اطراف‌تان بررسی کنید. اگر از پیش در یک گروه اجتماعی فعال هستید، ممکن است بخواهید نقش بزرگتری را به عهده بگیرید- در درجه اول برای خودتان و در درجه بعدی به عنوانی یک سرمشق برای کودکان‌تان. اگر به یک گروه اجتماعی نپیوسته‌اید، به تحقیق در ناحیه سکونت‌تان بپردازید تا چنین گروه‌هایی را پیدا کنید.

- احساسات‌تان در هنگام تولد یا به فرزندی پذیرفتن را به کودک‌تان یادآوری کنید. سعی کنید به این لحظه در ذهن‌تان بازگردید و امیدها و رویاهایی را که در آن زمان داشتید به یاد بیاورید. این کار ممکن است شروع جستجوی شما برای احساسات مشابه یا مربوط به آن در زندگی روزمره‌تان باشد.

- زمان‌هایی را به نشستن در کنار کودکان‌تان در سکوت اختصاص دهید. چند دقیقه‌ای را به تنهایی یا همراه آنها به تامل در نفس‌تان بپردازید. به نقش‌تان به عنوان پدر یا مادر، به زندگی‌تان به عنوان یک فرد، و به جایگاه‌تان در طرح بزرگتر چیزها فکر کنید. زمانی را به بحث کردن درباره این افکار با کودکان‌تان اختصاص دهید و به نظرات آنها در باره معنای معنویت گوش فرا دهید.

- به پیاده‌روی در طبیعت بپردازید. طبیعت همیشه یک عامل الهام‌بخش و راهنمای معنوی بوده است. پیاده‌روی به شما آرامش می‌بخشد و به شما امکان می‌دهد به شگفتی‌های جهان اطراف‌تان بیندیشید.

- کتاب‌های که ایده‌های معنوی را بیان می‌کنند به همراه کودکان‌تان بخوانید و نظرات‌تان در باره چیزهایی را که می‌خوانید با یکدیگر در میان بگذارید.

این جستجوی معنوی را می‌‌توانید به تنهایی یا به عنوان بخشی از یک گروه بزگتر- یک اجتماع مذهبی، یک گروه دوستان، یا خانواده خودتان- انجام دهید.پا گذاشتن در مسیر این سفر وجانی ممکن است هم به شما و هم به خانواده شما کمک کند زندگی سالمتری چه از لحاظ عاطفی و چه از لحاظ جسمی داشته باشید.

ali.shahmaleki بازدید : 205 دوشنبه 01 اردیبهشت 1393 نظرات (4)

بدن انسان در یک نگاه/ آمار دقیق بدنتان را بدانید

 

بدن انسان همواره یکی از شگفت انگیز ترین معماهای علمی دنیا بوده و خواهد بود .در ادامه مطلب ۱۵ رمز و رازی که در مورد بدن انسان وجود دارد را خواهد خواهند که بسیار جالب است .


۱٫ اثر زبان

اثر خطوط و اشکال روی زبان درست همانند اثر انگشت عمل میکند. یعنی هر انسانی خطوطی کاملا منحصر به فرد روی زبانش دارد. از این رو اثر زبان میتواند به عنوان یکی از فاکتورهای تشخیص هویت مورد استفاده قرار بگیرد.

۲٫ پوست

انسان نیز مانند دیگر پستانداران هر لحظه در حال پوست انداختن است. طبق تحقیقات انسان در هر ساعت ۶۰۰ هزار ذره از پوست خود را در فضا پراکنده میکند. این مقدار برابر ۷۰۰ گرم پوست در هر سال می باشد. به صورت میانگین انسان در سن ۷۰ سالگی تقریبا به میزان پنجاه کیلوگرم پوست اندازی کرده است.

۳٫ تعداد استخوان ها

جالب است بدانید که کودک انسان تعداد بیشتری استخوان نسبت به یک فرد بزرگسال دارد. ما زندگی مان را با ۳۵۰ استخوان شروع میکنیم، اما در طول دوره رشد تا سن بلوغ به علت پیوستن استخوان ها به یکدیگر این مقدار به ۲۰۶ عدد استخوان کاهش پیدا میکند.

۴٫ تغییرات معده

هر سه یا چهار روز یکبار تغییراتی در معده شما بوجود می آید. اسیدهای قوی که معده برای هضم غذا به کار میگیرد، باعث تاثیراتی روی خود آن نیز می شود. البته معده مکانیزمی برای جلوگیری از هضم کامل خود دارد.

۵٫ حس بویایی

حس بویایی ما به قدرت حس بویایی سگ سانان نیست و فقط میتوانیم ۵۰ هزار رایحه مختلف را به خاطر بسپاریم.

۶٫ طول روده باریک

طول روده های باریک تقریبا ۴ برابر بلندتر از قد متوسط انسان است. اگر روده های باریک به شکل کنونی خود نبودند، طول آن ها به ۵ تا ۷ متر می رسید.

۷٫ باکتری ها

در هر اینچ مربع از پوست بدن انسان نزدیک به ۳۲ میلیون باکتری زندگی میکنند که بیشتر این باکتری ها بی ضرر هستند.

۸٫ بوی پا

منشا بوی پا غدد عرقی هستند. در یک جفت پا ۵۰۰ هزار غده تولید غرق در حال فعالیت است که میتوانند روزانه نیم لیتر عرق تولید کنند.

۹٫ سرعت عطسه

هوایی که موقع عطسه کردن از دهان خارج میشود بالغ بر ۱۶۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد. عطسه کردن فشار بسیار زیادی به بدن تحمیل میکند. محال است که بتوانید چشمان خود را هنگام عطسه باز نگه دارید.

۱۰٫ مسیر خون

خون مسیر زیادی را در هر لحظه در بدنتان طی میکند. تقریبا نزدیک به ۱۰۰ هزار کیلومتر مسیر خونی در بدن وجود دارد. قلب این عضو حیاتی و پرکار بدن روزانه دو هزار گالن خون (برابر با ۷۵۰۰ لیتر) را در این مسیرها پمپاژ میکند.

۱۱٫ مقدار بزاق

شما مایل به شنا در آب بزاق دهانتان نیستید، اما جالب است بدانید که هر شخص به طور میانگین در طول زندگی اش نزدیک به ۲۴ هزار لیتر بزاق تولید میکند. این مقدار برای پرکردن دو استخر شنا کافیست.

۱۲٫ صدای خر و پف

بعد از سن ۶۰ سالگی ، ۶۰ درصد مردان و ۴۰ درصد از خانم ها شروع به خر و پف خواهند کرد. صدای خر و پف میتواند تا حد کر کردن پیش برود. عموما صدای خر و پف ۶۰ دسیبل است که یعنی به بلندی صدای صحبت کردن معمولی اما این صدا میتواند تا ۸۰ دسیبل نیز پیش برود. ۸۰ دسیبل یعنی صدای یک دریل بادی که در حال نفوذ به بتن است. صدای بالای ۸۵ دسیبل برای گوش انسان بسیار مضر میباشد و ممکن است باعث کری شود.

۱۳٫ رنگ و تراکم مو

آیا میدانستید تراکم موی سر را از روی رنگ آن میشود تخمین زد؟ به طور میانگین هر انسان ۱۰۰ هزار پیاز مو روی سرش دارد. هرکدام از این پیازهای مو در طول زندگی انسان قادر به تولید ۲۰ تار مو میباشند. افرادی که موهای بلوند دارند از بیشترین میزان پیاز مو در مقایسه با دیگر رنگ ها سود میبرند، در نتیجه این افراد موهای پرپشت تری خواهند داشت. تعداد میانگین پیاز مو برای موهای بلوند ۱۴۶ هزار، برای موهای مشکی ۱۱۰ هزار، برای موهای قهوه ای ۱۰۰ هزار و در آخرین رده برای موهای قرمز ۸۶ هزار عدد میباشد.

۱۴٫ رشد ناخن ها

اگر ناخن های دست تان نسبت به ناخن پای شما خیلی زودتر رشد میکند این کاملا طبیعی است. ناخن هایی که بیشتر در معرض استفاده قرار میگیرند زودتر رشد میکنند. ناخن انگشت های بلندتر و دستی که با آن مینویسید بیشترین رشد را دارند. به طور میانگین ناخن ها در هر ماه به اندازه یک دهم اینچ رشد میکنند.

۱۵٫ نیاز به خواب

شاید بعضی اوقات بگویید که دارم از شدت خواب میمیرم، اما به معنای کلمه توجه نداشته اید. شما بدون خوردن غذا تا هفته ها زنده میمانید، اما بعد از ۱۱ روز نخوابیدن، برای همیشه به خواب خواهید رفت.

ali.shahmaleki بازدید : 192 سه شنبه 20 اسفند 1392 نظرات (6)

به این ده سوال پاسخ دهید تا دریابید که چه اندازه با احساسات و عواطف خود در ارتباط هستید سپس امتیاز های

 خود را جمع کرده و نتیجه حاصل را مشاهده نمایید!

 

سوال:

1)هنگامی که غمگین و ناراحت هستید, آیا می توانید علت نناراحتی خود را پیدا کنید؟

همیشه (4 امتیاز) بیشتر اوقات (3 امتیاز) برخی مواقع (2 امتیاز) به ندرت ( 1 امتیاز)

 

2) هر چند وقت یک بار شما چیزهایی را خریداری می کنید, ولی واقعا نمی توانید از پس هزینه های آن ها

 برآیید؟

همیشه(1امتیاز) بیشتر اوقات(2 امتیاز) به ندرت (3 امتیاز) هرگز ( 4 امتیاز)

 

3) آیا شده که حرفی بزنید و بعد از گفتن آن پشیمان شده باشید؟

اغلب (1 امتیاز) گاهی (2 امتیاز) خیلی کم (4 امتیاز) هیچ وقت ( 3 امتیاز)

 

4) وقتی کسی شما را عصبانی کند, در این صورت شما:

با عصبانیت در مقابل او

می ایستید (2 امتیاز)

به هیچ کس هیچ حرفی

 نمی زنید (1 امتیاز)

همه جا از آن شخص گله و

 شکایت می کنید (3 امتیاز)

به صورت آرام مساله را

 مطرح نمایید ( 4 امتیاز)

 

5) معمولا چند مدت طول می کش که به خواب بروید؟

معمولا تا به رختخواب می

 روید می خوابید (3 امتیاز)

20 دقیقه طول می کشد

که بخوابی (4 امتیاز)

خواب راختی ندارید و سر

 جایتان می غلتید(1 امتیاز)

یک ساعت یا بیشتر

( 2 امتیاز)

 

6) معمولا در چه شرایطی به خود این اجازه را می دهید که گریه کنید؟

وقتی ناراحتم و فقط

 دوستان نزدیک یا خانواده ام

 حضور دارند (3 امتیاز)

هر زمان که احساس کنم

 نیاز به گریه دارم

 (4 امتیاز)

هر کاری می کنم تا گریه

 نکنم (1امتیاز)

وقتی که تنها هستم

( 2 امتیاز)

 

7) آیا احساس می کنید که دوستان خوبی دارید؟

جمع صمیمی از دوستان و

 اعضای خانواده دارم

(4 امتیاز)

افراد کمی در زندگی ام هستند

 (3 امتیاز)

به سختی می توانم با

 دیگران ارتباط بر قرار کنم

(2 امتیاز)

تنها متکی به خودم هستم

 و نیاز به کسی ندارم

( 1 امتیاز)

 

8) تا چه حد به توانایی ها و استعدادهایتان اطمینان دارید؟

خیلی زیاد (4 امتیاز) زیاد (3 امتیاز) کم (2 امتیاز) اصلا ( 1 امتیاز)

 

9) چه چیزی باعث شادی و رضایت بیشتر در شما می شود یا به عبارتی باعث ایجاد انگیزه بیشتر در کارهایتان

 است؟

تحسین و تشویق دیگران

(3 امتیاز)

حس درونی خود (4 امتیاز)

ترس از شکست (2 امتیاز)

زنده ماندن و حفظ حیات

( 1 امتیاز)

 

10) از نظر من شادی و خوشبختی هر کس عمدتا بر پایه:

راه و روشی است که هر

 شخص در زندگی پیش می

 گیرد (4 امتیاز)

اقتصاد جامعه (3 امتیاز)

اصولی است که هر کسی

 از هما کودکی با آن تربیت

 شده (2 امتیاز)

شانس و اقبال فرد است

( 1 امتیاز)

 

 

حالا امتیاز ها را با هم جمع کرده و روی  امتیاز های پایین کلیک کنید؟!

امتیاز بین 32 تا 40 امتیاز بین 24 تا 32 امتیاز کمتر از 24

 


ali.shahmaleki بازدید : 144 سه شنبه 20 اسفند 1392 نظرات (1)

بهترين تعريفي كه در اساس نامه سازمان بهداشت جهاني قيد شده اين است كه مي گويد:

«مفهوم سلامتي تنها نداشتن بيماري و نقص عضو نيست بلكه آسايش كامل جسمي ، روحي و اجتماعي است.»

 در شناسايي سالم ميتوان گفت سالم كسي است كه بيمار نشود، عاري از نقض عضو باشد، با تغييرات محيط هماهنگي داشته، قدرت كافي براي اداره امور زندگي و مقاومت لازم در برابر پيشآمدها و اتفاقات ناگهاني داشته باشد، از نظر رواني داراي روحي متعادل و از نظر اجتماعي در كمال تفاهم با ديگران بوده، از حرص و آز و بيدادگري و حسادت بركنار و خوش بين و نيك انديش و خوش رفتار باشد.

بايد دانست كه سلامتي يك كلمه نسبي است و در دنيا كسي كه كاملاً سالم باشد وجود ندارد.

درجات سلامتي:

  • افراد باسلامتي عادي- از 90 تا 100 درصد درجات سلامتي نرمال را دارا مي باشد.
  • افراد باسلامتي خوب- از 80 تا 90 درصد درجات سلامتي نرمال را دارا مي باشد. در صورتي كه موازين بهداشت جسمي و روحي را به خوبي رعايت كنند براي بهبود وضعشان كوششي بعمل آورند مي تواند سلامتي خود را به حد بالاتري برسانند.


نشانه هاي سلامتي فرد:

تعيين حدسلامتي اشخاص محتاج معاينات وآزمايشات باليني وآزمايشگاهي دقيق مي باشدولي علائم و نشانه هايي در دست است كه بدان وسيله شخص ميتواند تا حدي از سلامتي خود مطلّع شود.



مهمترين نشانه هاي سلامتي عبارتنداز:

1. نداشتن بيماري و نقص عضو كه شخص را از فعاليت و كسب درآمد در زندگي باز ندارد.

2. داشتن نيروي كافي براي انجام كار روزانه.

3. وزن ثابت صرفه نظر از دوران رشد( وزن شخص سالم تقريباً هميشه ثابت است).

4. اشتهاي مناسب، نه زياد و نه خيلي كم بطوريكه شخص به حداقل دريافت مواد لازم اشتها داشته باشد.

5. خواب و استراحت كافي- شخص سالم بايد ساعات خواب و استراحت منظمي داشته باشد بسياري از مردم به 8 ساعت خواب نياز دارند ولي ميزان احتياج به خواب براي همه يكسان نيست. مهم خواب منظم و مرتب در ساعت معين است.

6. هماهنگي در اعمال حياتي – بدن انسان مانند ماشين اتوماتيك منظمي است كه بايد وظيفه خود را به موقع و خوب انجام دهد.

7. جلب توجه نكردن اعضاء بدن- شخص سالم هيچ وقت متوجه اعضاء خود نمي شود مگر آنكه علتي جسمي يا رواني در كار باشد و دچار بيماري يا عارضه شده باشد.

8. احساس سبكي- در وضع عادي شخص سالم وزني براي خود احساس نمي كند.

9. رغبت به كارهاي روزانه- شخص سالم بايد از انجام كارهاي روزانه دچار ناراحتي نشود.

10. بازيافتن آسايش- هركس كاري انجام مي دهد دير يا زود خسته مي شود سالم كسي است كه بتواند بعداز استراحت كوتاهي آسايش خود را باز يابد.

11. حفظ آرامش- سالم كسي است كه بتواند آرامش خود را حفظ كند واز هيجان عكس العمل آن جلوگيري نمايد.

12. داشتن زندگي مرتب و منظم.

13. داشتن هماهنگي – انسان موجودي است اجتماعي، هركس بايد بتواند با ديگران همكاري نموده با اجتماع همكاري داشته و از نظامات اجتماعي پيروي نمايد.

14. هوش، محبت، همدمي و خوشرفتاري- سالم كسي است كه در عين دوري از حرص، بيدادگري، حسادت و مكر، خيرانديش، خوش بين ونيك رفتار باشد.


اهميت بهداشت


بهداشت در زندگي فردي واجتماعي اهميت روزافزوني داشته بطوريكه در سازمانهاي بين المللي مورد توجه فوق العاده قرار گرفته چنانچه گفته اند

ali.shahmaleki بازدید : 99 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (1)

میوه‌های قرآنی,اسامی میوه های قرآنی,فواید میوه های قرآنی

میوه های انار، زیتون،‌ خرما،‌ انجیر و انگوردر قرآن کریم از آنها یاد شده است . این میوه هاعلاوه بر جنبه خوراکی از دیدگاه دارویی و اثرات درمانی نیز قابل توجه هستند و همواره در طب سنتی و نوین برای درمان بسیاری از بیماری ها توصیه شده اند.
در قرآن کریم به میوه انجیر و زیتون قسم یاد شده است و در آیات متعددی از میوه های انار، انگور و خرما نام برده شده است. قرآن کتاب آسمانی و از معجزات پیامبر اکرم (ص) است که تمامی مطالب علمی آن از سوی محققان با انجام تحقیقات و پژوهش های متعدد به اثبات رسیده است.
در مورد ارزش غذایی انجیر باید گفت که قند زیادی دارد به گونه ای که 50 درصد انجیر خشک را قند تشکیل می دهد
انجیر
انجیر میوه ای مقوی و شیرین است که در قرآن به آن قسم یاد شده است. امام رضا (ع) فرموده است که درخت انجیر شبیه ترین درخت به درختان بهشتی است.
این میوه در طب سنتی نیز برای درمان بیماری هایی از سوی پزشکان استفاده می شده است . سقراط پدر علم طب همیشه انجیر را برای بیماران به خصوص بیمارانی که تشنگی و تب داشتند، تجویز می کرد.می گویند افلاطون به قدری انجیر را دوست می داشت که بعضی آن را دوست فیلسوفان نا میده اند . سقراط انجیر را جذب کننده مواد نافع و دفع کننده مواد مضر می دانست .
در مورد ارزش غذایی انجیر باید گفت که قند زیادی دارد به گونه ای که 50 درصد انجیر خشک را قند تشکیل می دهد. همچنین منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر و ویتامین های A ، B، C است.
انجیر منبع غنی از یک نوع فیبر غذایی است که نقش عمده ای در جلوگیری و رفع یبوست دارد. از این میوه همچنین می توان در رژیم های غذایی خاص مثل رژیم کم چربی، کاهش وزن و دیابتی استفاده کرد.مصرف انجیر برای رفع برخی از زگیل ها نیز موثر است.
در حدیثی از حضرت رضا (ع) آمده است : انجیر بوی بد دهان را از بین می برد ، لثه ها واستخوانها را محکم می کند ، مو را می رویاند ، درد را بر طرف می سازد و با وجود آن نیاز به دارو نیست . و نیز فرمود : انجیر شبیه ترین اشیا به میوه بهشتی است .
انار
در قرآن مجید نام میوه انار سه بار در آیات 99 و 141 از سوره انعام و آیه 68 از سوره الرحمن آمده است.میوه انار همواره از زمان های گذشته برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد توجه پزشکان بوده است.
بوعلی سینا پزشک بزرگ ایرانی در کتاب قانون خود در مورد انار آورده است که اناراز میوه هایی است که تمام قسمت های آن خواص دارویی دارد،گل انار خون ریزی را بند می آورد و لثه ها را تقویت می کند. پودر انار زخم های کهنه و مزمن را معالجه می کند و پوست درخت انار برای معالجه التهاب کبد، سرفه و زخم مفید است.
امروزه تحقیقات زیادی درباره خواص انار و ترکیبات موجود در آن انجام شده که موید اثرات مفید این میوه در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها ست و ازسوی دیگر به علت وجود ترکیبات دارویی حتی از پوست آن در صنایع داروسازی استفاده می شود.
مصرف این میوه بدن را در مقابل بسیاری از عوامل بیماری زا مقاوم می کند کاهش فشار خون کمک می کند و برای بیماران قلبی بسیار مفید است،‌ توصیه می شود انار به دلیل ترکیبات روغنی که دارد با هسته جویده شود.
گل، برگ، پوست درخت و دانه های این میوه سرشار از خاصیت است؛ پوست خشک و پودر شده آن، از ورم، التهاب، اسهال وخون ریزی پیشگیری می کند.امام علی (ع) فرموده است به کودکانتان انار بخورانید زیرا قدرت تکلم آنها را سرعت می بخشد. آن حضرت همچنین در حدیث دیگری فرموده است که انار را با پیه آن پوست زرد و ضخیمی که روی دانه های انار قرار دارد، بخورید.
از پیامبر اکرم (ص) نیز نقل شده است که، انار شیرین بخورید چراکه دانه ای از آن نیست که به معده برود و درد و ناراحتی را از بین نبرد.
زیتون
زیتون دارای طبیعت گرم و خشک و سرشار از ویتامین A و D، فسفر، پتاسیم، گوگرد، منیزیم، کلسیم، کلر، آهن، مس و منگنز است.
یکی از مفیدترین روغن های گیاهی، روغن زیتون است. این روغن ملین و برای کبد مفید است و صفرا و شن ریزه های کلیه را دفع می کند. روغن زیتون حرارت بدن را زیاد و لثه ها را تقویت و خون را صاف می کند.
روغن زیتون خاصیت ضدسم دارد و جدار روده ها و معده را از سموم و آلودگی ها پاک می کند. برای جلوگیری از ریزش موی سر شستن موها با روغن زیتون به صورت 10 روز متوالی با آب ولرم و صابون توصیه شده است.
در حدیثی از امیر مومنان چنین آمده است : خانه ای که در آن از سرکه و روغن زیتون به عنوان نان خورش استفاده ی کنند هر گز از طعام خالی نمی شود و این غذای پیامبران است .
در حدیث دیگری از از حضرت رضا (ع) آمده است : روغن زیتون غذای خوبی است ، دهان را خوش بو و بلغم را بر طرف می سازد ، رنگ صورت را صفا و طراوت می بخشد ، اعصاب را تقویت کرده ، بیماری و درد و ضعف را از میان می برد و آتش خشم را فرو می نشاند . در حدیثی از پیامبر بزرگ چنین آمده است : روغن زیتون را بخورید و بدن را با آن چرب کنید که از درخت مبارکی است .
 خرما
این میوه یکی از بهترین منابع انرژی و دارای ترکیبات منیزیوم و پتاسیم است و مصرف آن به همراه مقداری شیر برای افرادی که مدتی گرسنه بوده اند همچون در ایام ماه مبارک رمضان توصیه می شود.
مصرف خرما به صورتی ترکیبی با بادام، کنجد و دارچین از آنجایی که طعم بسیار لذیذی دارد ، می تواند به عنوان یک منبع سرشار از انرژی برای کودکان در حال رشد مصرف شود.این میوه بهترین دسر برای ایام سرد سال به شمار می رود.
خرمایی که شب در آب خیس و صبح مصرف شود، برای قلب‌های ضعیف مفید است.این میوه سرشار از فیبر طبیعی است و روغن، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس و منیزیم به وفور در آن یافت می‌شود. به علاوه خرما سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است.
خرما به دلیل دارابودن قند، چربی، پروتئین و انواع ویتامین‌های ضروری، بخشی از رژیم غذایی سالم وثابت شده است خرمایی که شب در آب خیس و صبح مصرف شود، برای قلب‌های ضعیف مفید است.
در روایتی از علی (ع) آمده است : خرما بخورید که شفای بیما ری هاست .
انگور
انگور یکی از مهمترین میوه‌های نام برده شده در قرآن است. خداوند آن را میوه اهل بهشت دانسته و بی تردید برای جلب توجه مومنان به اهمیت این میوه نام آن را در 11 سوره در آیه 266 سوره بقره، 4 سوره رعد، 11 سوره نمل،‌ 67 سوره نحل، 19 سوره مومنون، 91 سوره اسراء ، 32 سوره کهف، 34 سوره یس، 31 و 32 سوره نبá‌ 28 سوره عبس و 99 سوره انعام ذکر کرده است.
این میوه ارزشمند برای بیماری‌هایی مانند برنشیت مزمن، بیماری‌های قلبی، التهاب کلیه و نقرس مفید است. قند انگور به طور مستقیم و آسان وارد خون و در عضلات و کبد ذخیره می‌شود در حالی که سایر قندها اول باید به قند خون تبدیل و سپس وارد خون شوند.
انگور تنها میوه‌ای است که وقتی خشک می‌شود ارزش غذایی آن بالا می‌رود. انگور تنها میوه ای است که از نظر ترکیبات می توان آن را با شیر مادر مقایسه کرد.
انگور پتاسیم زیادی دارد که به جبران ضعف بدن کمک می کند، این میوه برای سلامتی قلب، ریه و کلیه مفید است و به علت داشتن املاح و مواد سلولزی برای مبتلایان به اوره خون مناسب و سازگار است.در روایتی از پیامبر آمده است :بهترین طعام شما نان و بهتر ین میوه شما انگور است .
با توجه به تحقیقات انجام شده در مورد خواص این میوه ها و با استناد به آیات قرآنی و احادیث ائمه اطهار (ع) که همگی بر استفاده از آنها تاکید دارند، باید گفت که مصرف صحیح و به میزان متعادل این میوه ها می تواند افراد را در مقابل ابتلا به بسیاری از بیماری ها مصون بدارد.
گاهی پیشگیری از ابتلا به بیماری ها با استفاده صحیح از مواد غذایی سالم و طبیعی و دنبال کردن یک رژیم غذایی مناسب روزانه علاوه بر دور داشتن افراد از دردهای روحی و روانی از بسیاری از درمان های شیمیایی در زمان بروز بیماری می تواند کم هزینه تر باشد.

منبع:tebyan.ne

ali.shahmaleki بازدید : 100 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (1)

مایعات گرم زیادی بنوشید

نوشیدن آب، بدن را تمیز می‌کند. در واقع نوشیدن آب توکسین‌ها یا همان سموم بدن و باکتری‌ها و ویروس‌ها را دفع می‌کند. لازم است که روزانه یک و نیم لیتر آب مصرف شود.

در دوره‌ی سرماخوردگی برای خودتان جوشانده‌های مناسب و سوپ مرغ، تهیه و میل کنید.

سوپ داغ با پیاز، سیر و اندکی فلفل مجاری تنفسی را باز می‌کند. توصیه می‌کنیم شربت عسل، لیموترش و آب جوش میل کنید. این شربت حساسیت سینه را تسکین می‌دهد و دارای قدرت ضدعفونی کنندگی بالایی است.

 

آویشن دم کنید

آویشن سرشار از «فنول» است برای همین یک ضدعفونی کننده موثر می‌شود که با بیماری‌های مجاری تنفسی مقابله می‌کند. متخصصان معتقدند که این گیاه در درمان التهاب مجاری تنفسی بسیار موثر عمل می‌کند.

برای بهره‌مندی از خواص سیر توصیه می‌کنیم دو حبه سیر را له کنید و سپس آن‌را با شیر یا آب گوشت یا آب مرغ بجوشانید و داغ میل کنید

 

دو قاشق چای‌خوری آویشن را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید و روزانه سه مرتبه از این دم کرده میل کنید.

 

سیر را دریابید

سیر حاوی ماده ایی به نام «آلیسین» است که خواص ضدعفونی کنندگی و ضدباکتریایی است. نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد افرادی که روزانه سیر مصرف می‌کنند کمتر سرما می‌خورند و زمانی که دچار سرماخوردگی می‌شوند علائم سرماخوردگی‌شان خیلی زود از بین می‌رود.

برای بهره‌مندی از خواص سیر توصیه می‌کنیم دو حبه سیر را له کنید و سپس آن‌را با شیر یا آب گوشت یا آب مرغ بجوشانید و داغ میل کنید.

شربت پیاز

پیاز ضدعفونی کننده‌ی موثری است. پیاز پخته شده خلط آور است و به این ترتیب باعث تسکین گلو شده و ترشحات برونشیتی و علائم سرماخوردگی را از بین می‌برد.

100 گرم پیاز را خرد کنید و در 20 سی‌سی لیتر آب و به مدت 20 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و 1 قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. دوباره محلول را روی حرارت گذاشته و اجازه دهید مثل شربت غلیظ شود. روزانه 2 تا 6 قاشق چای‌خوری از این شربت میل کنید.

 

با اسطوخودوس بخور کنید

بخور دادن در دوره‌ی سرماخوردگی باعث می‌شود که مجاری تنفسی باز شود. به خاطر اینکه گرما باعث انبساط رگ‌های خونی و افزایش سرعت جریان خون می‌شود و به این ترتیب سرعت عکس‌العمل سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. توجه داشته باشید که خود بخار تأثیر مفیدی در درمان سرماخوردگی دارد. حمام، سونا و حتی دوش آب گرم باعث بهبود سرماخوردگی می‌شود.

یکی از بخورهای مفید بخور با اسطوخودوس است. برای این کار 5 قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه بخور دهید. اگر سرماخوردگی‌تان شدید بود این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید. در صورتی که سرماخوردگی‌تان خفیف بود یک مرتبه قبل از خواب بخور اسطوخودوس دهید. باید بدانید اسطوخودوس خواص ضدعفونی کننده و ضدالتهابی دارد که ترشحات بینی را بهبود می‌دهد.

 

 

شستشو دادن بینی با سرم شستشو یا آب نمک معمولی باعث تمیز شدن مجاری بینی و از بین رفتن خلط می‌شود. زمانی که مجاری تنفسی شستشو داده نشود شرایطی به وجود می‌آید که میکروب‌ها در مجاری تنفسی بیشتر شوند.

برای شستشوی مجاری تنفسی‌تان یک لیتر آب را با یک قاشق چای‌خوری پُر نمک بجوشانید و بگذارید تا خنک شود. آب نمک را در مشتتان ریخته و وارد سوراخ‌های بینتان کرده سرتان را به عقب ببرید به طوری که آب نمک وارد مجاری بینی‌تان شود و مخاط را تمیز کند. هر روز این کار را چندین با تکرار کنید خواهید دید که به زودی علائم بیماری‌تان رفع خواهد شد.بخش تبیان

ali.shahmaleki بازدید : 88 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

 

شهروندانی که مجبور به کار و زندگی در شهرهای آلوده هستند، با عمل به توصیه‌های زیر می‌توانند تاثیرات مخرب آلودگی هوا را بر بدن خود کاهش دهند.

با توجه به تداوم آلودگی هوا در چند روز اخیر، در این شرایط افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از هرگونه فعالیت فیزیکی خارج از منزل اجتناب کنند و سایر افراد نیز باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب کنند.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، با وجودی که مدیریت جامع منشأ آلودگی هوا و رفع این معضل دیرپا در اختیار شهروندان نیست، اما شهروندانی که مجبور به کار و زندگی در شهرهای آلوده هستند، با عمل به توصیه‌های زیر می‌توانند تاثیرات مخرب آلودگی هوا را بر بدن خود "کاهش" دهند:

1

- نخستین و مهم‌ترین توصیه در مواقع اضطراری آلودگی هوا «ترک شهر» در صورت امکان است و در صورت نبود این امکان حداقل توصیه این است که افراد حتی المقدور به سطح شهر به ویژه به مراکز آلوده تر مرکزی نروند. .

توصیه اکید این است که کودکان و سالخوردگان و بیماران قلبی و تنفسی اکیدا در سطح شهر تردد نکنند.

‌2- شستشوی روزانه سه مرتبه بینی با محلول سرم ‌یا حتی آب، چرا که بخشی از آلودگی‌ها جذب مخاط بینی می‌شوند. ‌

3- بهتر است روزانه سه مرتبه چشم‌ها را شستشو داد، چون از طریق چشم نیز آلودگی‌ها جذب بدن می‌شوند و البته خود چشم‌ها نیز آسیب می‌بینند.

4- شستشوی دهان قبل از خوردن غذا

5- پس از مراجعت به خانه باید حتما دوش گرفت، چون آلودگی‌ها همان طور که اشاره شد بر روی پوست بدن و موها می‌نشینند و از طریق پوست جذب بدن می‌شوند.

6- شستشوی مداوم دست‌ها و صورت، زیرا دست و صورت، عمدتاً بدون هیچ حفاظی در تماس مستقیم با آلودگی است.

7- مصرف روزانه دستکم سه لیوان شیر.

8- برای دفع بهتر مواد آلوده که وارد بدن شده‌اند، حتما باید روزانه دستکم دو لیوان آب پرتقال طبیعی نوشیده شود. این کار به دفع آلودگی‌هایی که وارد بدن شده‌اند، کمک می‌کند.

9- افزایش مصرف مایعات.

10- استفاده از ماسک‌های فیلتردار مناسب برای کاهش نسبی ورود ریز آلاینده‌ها به دستگاه تنفسی بدن.

در صورت رعایت موارد فوق تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت شهروندان به حداقل خود کاهش می‌یابد، هر چند که حتی عمل به این توصیه‌ها نمی‌تواند تاثیرات مخرب آلودگی هوا را بر سلامت شهروندان به صفر برساند.

منبع:خراسان

ali.shahmaleki بازدید : 83 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

پس از یک روز پر مشغله که با اتفاقات تلخ و شیرینی همراه بوده است، همیشه شب هنگام، پیش از آنکه بخواب فرو روید، فرصتی مناسب است برای اندیشیدن و تجزیه و تحلیل حوادثی که رخ داده، برای مرور رفتارها و کردارتان در برابر دیگران. در یک جمع بندی می توانید بسنجید که آیا روزی که گذشت برایتان مفید بوده است یا خیر و اینگونه قادر خواهید بود برای بهبود خود و بهتر کردن روزهای آینده تصمیم گیری کنید.

در این بخش به 10 مورد از مهمترین مسائلی که باید قبل از خواب به آنها فکر کنید را بیان می کنیم:

1. آیا کسی را رنجاندید؟ آیا حرف بی منطق و نامربوطی به کسی زدید؟ آیا با رفتارتان باعث کدورت شدید؟ اگر چنین است روز بعد با او تماس گرفته، عذرخواهی نموده و از دلش درآورید.

2. آیا به کسی دروغ گفتید؟ آیا حقیقت را وارونه جلوه دادید؟ آیا از اعتماد کسی سوء استفاده کردید؟ در این صورت تصمیم بگیرید که روز بعد واقعیت را همانگونه که هست به طرف مقابل بگویید و بخاطر دروغی که گفتید ابراز تاسف کنید.

3. آیا پشت سر کسی حرف زدید و غیبتش را کردید؟ آیا با آبروی کسی بازی کردید؟ با خود عهد ببندید که دیگر به این کار مبادرت نکنید و همیشه از خوبی های دیگران حرف بزنید.

4. آیا کسی که می دانستید احتیاج به کمک شما دارد را نادیده گرفتید و با وجود امکان یاری رسانی به او، هیچ اقدامی نکردید؟ تصمیم بگیرید که همین فردا آنچه که از دستتان بر می آید را برایش انجام دهید و در عوض هیچ توقعی از وی نداشته باشید.

5. آیا کاری را که باید انجام میدادید را بخاطر تنبلیو سستی و بهانه های مختلف به تعویق انداختید؟ با خودتان عهد ببندید که فردا حداکثر سعیتان را بکنید تا کارهای عقب افتاده را به اتمام برسانید.

6. آیا بخاطر رفتار یا حرف های دیگران از آنها کینه به دل گرفته اید؟ همیشه پیش از خواب سعی کنید همه را ببخشید و با روحی سبک و قلبی آرام بخواب روید.

7. آیا گناهی مرتکب شدید؟ بدانید که خداوند بسیار بخشنده و مهربان است. از درگاه او طلب بخشش کنید و قول بدهید که دیگر تکرار نمیکنید.

8. آیا اتفاقات ناگوار، روزتان را خراب کرد؟ همیشه یادتان باشد که سختی ها باعث رشد شما میشوند و هیچگاه ماندگار نیستند و بعد از هر سختی حتماً آسانی خواهد آمد.

9. آیا روزتان را به بطالت گذراندید و هیچ کار مثبتی انجام ندادید؟ روزهای عمر هیچگاه برنخواهد گشت و هیچ چیزی به اندازه زمان ارزشمند نیست. بنابراین سعی کنید از فردا برای خود برنامه ریزی کنید و از لحظه لحظه عمرتان نهایت لذت و استفاده را ببرید.

10. آیا اشتباهی مرتکب شدید؟ اشتباهات جزء طبیعی زندگی انسانها هستند. اگر اشتباه نکنید هیچوقت عاقل نخواهید شد و اگر عاقل نشوید زندگی تان هیچگاه تغییر نخواهد کرد. پس از اشتباهات به عنوان تجربیات ارزشمند، درس بگیرید. اما یادتان باشید که دیگر آنها را تکرار نکنید.

ali.shahmaleki بازدید : 84 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (1)

غذاهایی برای مغز که به تمرکز شما کمک می کند

جنسینگ، ماهی، انواع توت ها، یا کافئین؟

گاهی حرفهایی در مورد یک ماده ی غذایی یا مکمل‌های غذایی می‌شنوید و ممکن است باور کنید که این مواد می توانند قدرت حافظه، تمرکز و توجه و عملکرد مغز را بالا ببرند. اما آیا واقعا این مواد بر روی مغز تأثیرگذارند؟ چیزی که نمی توان منکر آن شد این است که با بالا رفتن سن، سن بدنمان نیز بالا می رود. اما خبر خوب این است که می توانیم با اضافه کردن غذاها و نوشیدنی های "هوشمند" سلامتی مغزمان را با بالاتر رفتن سن، حفظ کنیم.

کافئین می تواند شما را هوشیارتر کند

هیچ گونه گوی جادویی وجود ندارد که بتواند آی کیو(IQ) شما را بالا ببرد و یا شما را زیرک تر کند اما موادی مانند کافئین می تواند به شما انرژی بیشتری برای متمرکز شدن بدهد. کافئین در موادی مانند قهوه، شکلات، نوشیدنی‌های انرژی زا و برخی دارو ها وجود دارد که می تواند شما را، هر چند برای مدتی کوتاه، بیدار و هوشیار نگه دارد. البته در بعضی موارد مصرف بیش از حد کافئین می تواند شما را عصبی و ناراحت کند.

شکر می تواند هوشیاری را افزایش دهد

شکر یک منبع انرژی ارجح برای مغز محسوب می شود، (البته ، نه شکری که روی میز صبحانه می‌بینید بلکه گلوکز که بر اثر فرایندی در بدن، از شکر و کربوهیدراتی که شما مصرف می کنید تولید می شود.) به همین دلیل یک لیوان از یک نوشیدنی شیرین می تواند به صورت کوتاه مدت به افزایش حافظه، توانایی فکر کردن و توانایی ذهنی شما کمک کند.

مصرف بیش از حد شکر نیز می تواند تاثیر برعکس و مضری بر حافظه و سایر اعضای بدن شما داشته باشد. امَا مصرف به اندازه و کافی آن می تواند به حافظه ی شما کمک کند، بدون آنکه باعث افزایش وزن شما شود.

برای سوخت رسانی به مغز، صبحانه بخورید

آیا معمولا صبحانه را از وعده غذایی‌‌تان حذف می کنید؟ مطالعات نشان داده‌اند که صبحانه می تواند به تقویت حافظه ی کوتاه مدت و دقت شما کمک کند. دانش آموزانی که صبحانه می خورند نسبت به آنهایی که آن را از وعده غذایی‌شان حذف می‌کنند، تکالیفشان را بهتر انجام می دهند. مواد اصلی‌ای که در برنامه صبحانه و برای سوخت و ساز مغز مفید هستند، شامل غلات کامل با فیبر بالا، مواد لبنی و میوه ها می باشند. فقط فراموش نکنید که در صبحانه ی خود زیاده روی نکنید. محققان به این نتیجه رسیده اند که مصرف صبحانه با کالری بسیار بالا مانع متمرکز شدن شما می شود.

ماهی واقعا یک غذای مفید برای مغز محسوب می شود

ماهی یک منبع پروتئینی سرشار از اسید های چرب امگا 3 ‌ است. ماهی می تواند برای تقویت مغز مفید باشد و کلیدی باشد برای سلامتی مغز. این چربی‌های مفید(امگا 3) می توانند برروی مغز تاثیری شگفت انگیزی داشته باشند. یک برنامه ی غذایی با مقدار بالایی از این مواد می تواند باعث کاهش خطراتی مانند زوال عقل و سکته ی مغزی شود. به علاوه، می تواند در افزایش حافظه، به خصوص در سنین بالا نقش حیاتی ای بازی کند.

برای سلامت مغز و قلب دو وعده ی غذایی شامل ماهی در هفته توصیه می‌شود.

مصرف شکلات و آجیل را به برنامه‌ی غذایی خود اضافه کنید.

مغزها و دانه ها منابع خوبی از آنتی اکسیدانهای ویتامین E هستند، که این ماده به کاهش زوال عقلی شناختی در سنین بالا کمک می کنند. شکلات تلخ نیز دارای خواص آنتی اکسیدان هایی است که مانند کافئین حاوی محرک هایی برای افزایش تمرکز می باشد.

از مصرف یک اونس (31 گرم) آجیل و شکلات تلخ در روز برای استفاده از مزیت های آن و بدون اینکه کالری اضافه و یا چربی و قند زیاد جذب کنید لذت ببرید.

اضافه کردن آوکادو و غلات سبوس دار به برنامه ی غذایی

هر عضو از بدن از جمله قلب و مغز به جریان خون نیاز دارد. رژیم غذایی با مقدار بالا از حبوبات سبوسدار و میوه هایی مانند آوکادو می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و همچنین میزان کلسترول بد را کاهش دهد. این قضیه باعث کاهش خطر تجمع پلاکت ها و همچنین افزایش جریان خون می شود، یعنی یک راه حل ساده و خوشمزه برای خونرسانی هر چه بهتر به مغز.
غلات سبوس داری مانند پاپ کورن و گندم سبوس دار، می توانند به میزان فیبر و ویتامین E برنامه ی غذایی شما کمک کنند. گرچه آوکادو کمی چربی دارد اما می تواند برای شما مفید باشد، چربی های اشباع نشده به جریان خون سالم کمک می کنند.

زغال اخته، ماده ای بسیار مغذی

تحقیقاتی که بر روی حیوانات انجام شده است نشان می دهد که ایدا اریزا یا بلوبری(نوعی زغال اخته ی آبی رنگ) ممکن است مغز را از آسیب های حاصل از رادیکال های آزاد حفاظت کند و همچنین اثرات ناشی از افزایش سن مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهد. همچنین مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از زغال اخته می تواند قدرت یادگیری و عملکرد عضلات را در موش های مسن بالا ببرد و از لحاظ ذهنی آنها را به حد موش های جوان برساند.

مزایای یک رژیم غذایی سالم

این عبارت ممکن است قدیمی باشد ولی حقیقت دارد که، اگر رژیم غذایی شما فاقد مواد مغذی ضروری باشد، می تواند توانایی شما را برای تمرکز کاهش دهد و به آن صدمه بزند. خوردن بیش از حد زیاد و یا خیلی کم هم می تواند با تمرکز شما تداخل ایجاد کند. یک وعده ی غذایی سنگین می تواند باعث شود که شما احساس خستگی کنید و همچنین دریافت بیش از حد کم کالری نیز می تواند باعث ایجاد حس گرسنگی شود و تمرکز شما را به هم بریزد.

مغز خود را از مزایای یک رژیم غذایی متعادل و شامل طیف گسترده ای از غذاهای سالم بهره مند سازید.

ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل ها؟

قفسه های فروشگاه ها از مکمل های مختلفی که ادعای افزایش سلامتی شما را دارند مملو شده اند. اگر چه گزارش های زیادی مبنی بر افزایش قدرت مغز با مصرف مکمل هایی همچون ویتامین های E، B، C، بتا کاروتن و منیزیم وجود دارند اما این مواد فقط برای افرادی که یک رژیم غذایی ناقص و فاقد این مواد را دارند مفید است.

محققان با احتیاط نسبت به جنسینگ، درخت چهل ساله، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهان دارویی و تاثیر آنها بر مغز خوشبین هستند.

قبل از مصرف این مواد با پزشکتان مشورت کنید.

برای داشتن روزی بزرگ ماده باشید.

آیا می خواهید توانایی تمرکز خود را بالا ببرید؟ روز خود را با یک صبحانه شامل آبمیوه ی طبیعی، نان ساخته شده از غلات سبوس دار و ماهی قزل آلا و یک فنجان قهوه آغاز کنید. علاوه بر داشتن یک وعده ی غذایی کامل و متعادل، کارشناسان توصیه می کنند که:

  • یک خواب خوب شبانه داشته باشید.
  • برای کمک به تقویت قدرت تفکرتان ورزش کنید.
  • برای داشتن فکری آرام و راحت از تکنیک های مدیتیشن استفاده کنید.

 

منبع: WebMD
ali.shahmaleki بازدید : 190 یکشنبه 18 اسفند 1392 نظرات (0)

اگر شغل شما در یک مکان نشستن برای ساعتها است ، استراحت کوچک لازم است. این به شما یک استراحت از وضعیت بد را می دهد و همچنین یک ورزش خوب برای بدن شما است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ ؛ زمانی که با کامپیوتر کار می کنید و یا در یک شرکت مجبورید در همان موقعیت برای ساعت ها حتی نصف روز بدون فعالیت بنشینید، این نه تنها به شما و چشم شما لطمه می زند، بلکه باعث مشکلات سلامتی دیگر مانند افزایش وزن نیز می شود. با این حال، برای سالم ماندن در محل کار موارد بسیار ساده ای برای حفظ سلامتیتان وجود دارد که باهم مرور می کنیم:
1 - به خود استراحت کوچک بدهید
اگر شغل شما در یک مکان نشستن برای ساعتها است ، استراحت کوچک لازم است. شما می توانید به کافه تریا یا دستشویی بروید و یا فقط در اطراف فضای اداری راه بروید. این به شما یک استراحت از وضعیت بد را می دهد و همچنین یک ورزش خوب برای بدن شما است.
2 - خوردن میوه جات
هنگامی که شما در محل کار هستید بدی کار اینست که واقعا متوجه نیستید که چه مقدار غذا می خورید. پس باید خوردنیهای مناسب در محل کار داشته باشید مثل میوه و سبزیجاتی مثل هویچ و ….
3 - نوشیدن مقدار زیادی آب
نوشیدن مقدار زیادی آب هنگامی که مشغول به کار هستید بسیار مهم است . هنگامی که شما کم تحرک هستید، فکر می کنید تشنه نیستید، اما در هر صورت بدن به آب نیاز دارد .
4 - ورزش های کوچک
می توانید تمرینات کششی کوچک و یا چند حرکت یوگا را انجام دهید اگر در فضای مورد نیاز بتوانید آن را انجام دهید . کشش بدن به شما اجازه استراحت میدهد
5 - زیاد قهوه نخورید
بسیاری از افرادی که زمان زیادی را در محل کار هستند به قهوه معتاد می شوند. آنها این کار را برای داشتن انرژی بیشتر انجام می دهند چون کافئین قهوه موجب بی خوابی می شود . اعتیاد به کافئین می تواند واقعا اعتیاد ناسالم باشد و اگر می خواهید در محل کار سالم باشید، نیاز به کاهش در مصرف کافئین دارید.
6 - استراحت برای دوری ازمانیتور
چشم منعکس کننده وضعیت سلامتی شماست. استراحت کافی و جلوگیری از نگاه کردن به مانیتور خوب است . چشم خود را مالش ندهید
اگر سالم غذا بخورید، استراحت منظم با تمرینات ورزشی در یک فضای محدود کار، داشته باشید سالم خواهید بود . همچنین عصرانه را با توجه به وزن خودکاهش دهیم.

ali.shahmaleki بازدید : 93 یکشنبه 18 اسفند 1392 نظرات (0)

بهترين مواد غذايي براي سلامتي پوست

 

 

صنعت آرايشي آمريكا بيش از 32 ميليون دلار در سال 2004 درآمد كسب كرده است. ارقام مشابهي هم براي كشورهاي ديگر توليد كننده اين محصولات وجود دارد. بزرگترين سهم را فروش فراورده هاي تيمار پوست بيش از 8 ميليون دلار را داشته است. بيشتر افراد پول زيادي را براي آرايشهاي گران قيمت مي پردازند تا مشكلات پوستشان مثل جوش هاي صورت، چين و چروك و خشكي پوست درمان شود، اما بيشتر آرايشگران راه ارزان قيمت تر را انتخاب مي كنند و آن پوشاندن عيبهاي پوست با آرايش است. اما سالم ترين و مؤثرترين درمان غذاهايي است كه مشكلات را بهبود مي بخشد. گروهي از خوراكي هاي طبيعي و سالم مي توانند بهبود دهنده مناسب و پيشگيري كننده قوي انواع گوناگون مشكلات پوست  باشند. اين خوراكي ها به طور واضح براي بهبود پوست بهتر است و هزينه مواد گران قيمت آرايشي يا ويزيت دكتر متخصص پوست را بسيار كاهش مي دهد.

1ــ چاي سبز

چاي سبز غني از آنتي اكسيدانهايي است كه التهاب را كاهش مي دهد و سلولهاي پوست را حفظ مي كند. ثابت شده است چاي سبز آسيب ناشي از اشعه خورشيد و اشعه فرابنفش را كاهش مي دهد كه در حقيقت سبب كاهش خطر سرطان پوست مي شود. چاي سبز غني از پلي هيدروفنال هاست تركيباتي كه سرطان را رفع مي كند و با راديكال هاي آزاد مقابله مي كند.

تحقيقات اخير دانشمندان دانشگاه دارويي جورجيا نشان مي دهد بيشترين مقدار پلي هيدروفنال در چاي سبز است. همچنين بعنوان «اكسير جواني» لقب گرفته كه سلولهاي مرده پوست را دوباره فعال مي كند. خواص مفيد ديگر اينكه حاوي مقدار زيادي ويتامين D، C و K، همچنين ريبوفلاوين، روي، كلسيم، منيزيم و آهن است.

2ــ ماهي سالمون

سالمون و ماهيان چرب ديگر، گردو و بذر كتان بالاترين ميزان اسيدهاي چرب را دارند كه كليد سلامت پوست است. اسيدهاي چرب ضروري مثل امگا3 به حفظ سلامتي سلولهاي پوست از طريق جلوگيري از ورود مواد مضر كمك مي كند، همچنين اجازه مي دهد مواد مغذي وارد سلولها شود و مواد زايد خارج شود. امگا3 همچنين مواد فاسدي كه بدن توليد مي كند و سبب صدمه به پوست مي شود را كاهش مي دهد. افزايش مصرف غذاهاي حاوي امگا3 مثل سالمون (نوعي ماهي از خانواده ماهيان آزاد) به نرمي و طراوت پوست كمك مي كند. در رژيم غذايي نسبت 1 به 1 اسيدهاي چرب امگا6 نسبت به امگا3 ايده آل است، اما رژيم غذايي برخي آمريكايي ها 20 به 1 است، بنابراين افزايش مصرف سالمون و ديگر ماهيان چرب در ايجاد نسبت 1 به 1 كمك مي كند. سالمون همچنين غني از پروتئين، پتاسيم، سلنيم و ويتامين B12 است.

3ــ بلوبري (ميوه اي كوچك از خانواده توتها)

بلوبري منبع عالي ويتامين A است كه مواد مغذي پوست سالم را فراهم مي كند. همچنين حاوي سطح بالايي آنتي اكسيدانهاست و راديكالهاي آزاد كه سبب خرابي مسلم سلولهاي پوست مي شود را نابود مي كند. آنتي اكسيدانها و فيتوكميكال ها (منابع غذايي گياهي) در بلوبري، DNA راديكالهاي آزاد را بطور شيميايي خنثي مي كند. و صدمه به سلول را كاهش مي دهد. زماني كه سلولهاي پوست از آسيب و تجزيه حفظ مي شوند، جوانتر مي شوند. بلوبري ها منبع عالي فيبرهاي محلول و غير محلول، ويتامينC، منگنز، ويتامينE و ريبوفلاوين اند.

4ــ هويج، زردك، ...

هوبج، منبع عالي ويتامينA است، كه از نيازهاي غذايي پوست است. همچنين حاوي سطح بالايي آنتي اكسيدانهايند كه از صدمه راديكالهاي آزاد به پوست، جلوگيري مي كند. ويتامين A لازمه رشد و حفظ سلولهاي پوست است و كمبود ويتامين مي تواند سبب خشكي پوست شود. هويج ها همچنين منبع بالايي از فيبر، بيوتن، ويتامين K، C و B6، پتاسيم و تيامين است.

5ــ آب

مقدار زيادي آب بنوشيد ــ حداقل به اندازه آب مورد نياز براي هر فرد ــ آب كافي كمك مي كند پوست جوان و سالم بماند. به نظر مي آيد آب موجود در نوشابه هاي شيرين يا كافئين دار جزء آب مصرفي به حساب نمي آيد، آب نوشيده شده بايستي خالص باشد، آب تميز سلولهاي پوست را دوباره جوان مي كند

ali.shahmaleki بازدید : 106 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (2)

خوبی ها وبدی های موسیقی معمولا وقتي انسان به موسيقي مورد علاقه خود گوش مي دهد احساس لذت مي كند و حالت مطبوعي به او دست مي دهد كه اين وضع در مورد بيماران رواني نيز صدق مي كند. گوش كردن به موسيقي ملايمي كه دوست داريم به اعصابمان آرامش مي بخشد. فايده ديگر موسيقي در زمينه درمان تاثير آن در شخصيت بيمار رواني ، اجتماعي كردن آنان است . بيماران رواني كه معمولان از حيث روابط اجتماعي و مردم داري ، افراد ناتواني هستند به وسيله آوازهاي جمعي از انزوا بيرون مي آيند و دست كم بطور موقت اجتماعي مي شوند. به وسيله موسيقي مي توان بيماران را به هنگام درمان هاي دشوار و حتي عمل هاي جراحي تا حدودي از خود و رنج خود غافل ساخت . يكي ديگر از فوايد موسيقي درماني پديد آوردن احساس آسودگي و آرامش در بيمار است . از اين گذشته به بيماران ياري مي كند كه زمان را به خوشي بگذرانند و كمتر خسته شوند. همچنين اين كار براي شل كردن عضلات و كسب آرامش و نشاط مفيد است . موسيقي لذت تلقين پذيري انسان را تخفيف مي دهد، در حواس و آستانه آنها تاثير و واكنش هاي عضلاني را تقويت مي كند. روانپزشكان كه براي آرامش بخشيدن به اضطراب هاي هيجاني شديد از موسيقي به جاي دارو و آرامبخش استفاده مي كنند

ali.shahmaleki بازدید : 86 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)
نام موسیقی:
ساحل شن سیاه

هنرمند: G.E.N.E.
حجم فایل (مگابایت): 4.8
نوع فایل: ام‌پی‌تری فشرده‌شده
آلبوم: غوغای آرام
سال انتشار: 1997
دسته: مخصوص تفکر و عبادت
شماره‌ی تراک: 4
مدت: 0:05:14
کیفیت: 128
بسامد: 48000

Music name:

Black Sand Beach

 

Artist: G.E.N.E.

Size (MB): 4.8

Type: Rared MP3

Album: Pacific Pearls

Year: 1997

Genre: Meditative

Track number: 4

Duration: 0:05:14

Bitrate: 128

Frequency: 48000

 

دانلود این موسیقی با لینک مستقیم


Download this music via direct link

 

Password: http://ali-hort.blogsky.com/1392/12/04/post-2975/Pacific-Peals

تعداد صفحات : 4

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    پورتال سایت سلامت راچگونه ارزیابی میکنید؟
    آیامطالب نظرشماراجلب کرده است؟
    سخنان بزرگان...



    فقير براي سير كردن شكمش در عذاب است و ثروتمند براي معالجه ناراحتي.((بنجامين فرانكلين)) خرما بخورید چرا که شفای دردهاست.((امام علی))سه چیز فراموشی را از بین می برد و حافظه می آورد: تلاوت قرآن، مسواک زدن و روزه گرفتن.((پیامبراکرم ص))ناخن گرفتن درد بزرگ را جلو میگیرد و روزی را زیاد میکند.شستن دستها پیش از غذا و بعد از آن روزی را فراوان کند مانع چربی لباس است و دیده را روشنی بخشد.سیب معده را شستشو دهد و نظیف کند.پس از غذا انگشتان خود را بلیسیدکه خداوند به شما برکت دهد.
    پیش از غذا نمک بخورید اگر مردم از خواص نمک خبر داشتند آنرا بر باز هر مجرب ترجیح میدادند. هرکه قبل از غذا نمک بخورد هفتاد بلا و آفتهایی که جز خدا نمی داند از جانش دور شود.انار را با پیه آن بخورید که معده را دباغی میکند.
    حضرت محمد (ص) : زباله را شب در خانه نگه ندارید و همان روز بیرون ببرید که جایگاه شیطان ( میکرب ) است. نصایح صفحه 447 الی 4حضرت محمد (ص) : از پرخوری بپرهیزید چون بدن را تباه می کند و بیماری به وجود می آورد و سست کننده از عبادت است. مستدرک الوسائل جلد 16 صفحه 210 حدیث 6
    امام علی (ع) : خوردن 21 عدد کشمش سرخ در هر بامداد ناشتا مرض سوء هاضمه معده و سخت دفع نمودن غذا در معده را تسریع میبخشد و شفابخش است. تحف العقول صفحه 96

    امام علی (ع) : حجامت تن را سالم و خرد را محکم کند و سنت رسول خدا (ص) است. تحف العقول صفحه 95

    امام علی (ع) : کسی از شما در حالت ایستاده آب نخورد که موجب دردی میشود که درمان ندارد. تحف العقول صفحه 97 58

    آمار سایت
  • کل مطالب : 75
  • کل نظرات : 69
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 20
  • بازدید امروز : 47
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 105
  • بازدید ماه : 213
  • بازدید سال : 2,094
  • بازدید کلی : 19,264
  • کدهای اختصاصی

    دریافت کد حدیث تصادفی

    سلامت وتندرست باشید...
    گواراترین نعمت ها سلامتی است/قدر سلامتیمان رابدانیم......بزرگترین ثروت سلامتی است.
    یکی از مراحل شناخته شده ارزشمند در سلامتی مراقبت همراه با عشق است
    "دو نعمت است که ارزش آنها را نمی دانند مگر کسی که آنها را از دست داده باشد : جوانی و تندرستی"
    *سلامت*
    عشق تنها مرضي است كه بيمار از آن لذت مي برد.((افلاطون))
    اميد دارويي است كه شفا نمي دهد، اما درد را قابل تحمل مي كند.
    درنگ، بهترين درمان خشم است.
    فضيلت عبارت است از سلامت روح
    براي درمان بدبختي و دردهاي بشر، دوايي بهتر از موسيقي وجود ندارد.((لودويگ وان بتهوون)
    *سلامت*

    دریافت کد حدیث تصادفی

    سایت حقوقی تفریحی

    سايت حقوقي تقريحي

    وبلاگ روانشناسی
    وبلاگ روانشناسي